Využití písně jako didaktického prostředku v hodinách dějepisu
The Use Of Songs As A Didactic Tool In History Lessons
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/180741Identifikátory
SIS: 249445
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kofránková, Václava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
22. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dějepis, píseň, didaktika dějepisu, základní škola, střední škola, gymnáziumKlíčová slova (anglicky)
History, song, didactics of history, basic school, secondary school, high schoolVyužívání hudby ve výuce dějepisu přináší nové možnosti práce s nezanedbatelnou skupinou hudebních historických pramenů i novodobých písňových zpracování dějinných událostí. Tato diplomová práce popisuje problematiku použití písní jako didaktického prostředku a shrnuje vhodné způsoby a metody. Metodicky práce vychází z výzkumu pomocí komparace, jazykové analýzy a statistiky. Práce si klade za cíl shrnout možnosti použití písní ve výuce dějepisu (jak zvolit vhodné písně) a unést příklady písní, i jak vypadají lekce s použitím hudby. Dalšími cíli je nastínit možnosti vyšší efektivity výuky pomocí moderních přístupů a otevřít českou výuku dějepisu novým metodám ve výuce dějepisu, které již jsou v zahraničí používány. Výsledkem diplomové práce je zjištění, že písně jednoznačně přispívají efektivitě pedagogovy snahy tím, že výuka je pro žáky zábavnější. Zábavnost hodiny se mimo jiné pojí s efektivitou výuky a pedagogovým cílem je, aby vyučování bylo co nejefektivnější. Dalším důležitým přínosem je možnost skrze dobře připravené lekce s písněmi modernizovat výuku a aplikovat aktualizované metody ke snazšímu dosahování klíčových kompetencí a cílů.
The use of music in the teaching of history brings new possibilities of working with a significant group of musical historical sources as well as modern song interpretations of historical events. This diploma thesis describes the using of songs as a didactic tool and summarizes appropriate ways and methods. Methodologically, the work is based on research using comparison, linguistic analysis and statistics. The thesis aims to summarize the possibilities of using songs in the teaching of history; how to choose appropriate songs and outline examples of what lessons look like using music. Other goals are to outline the possibilities of higher teaching efficiency using modern approaches and to open Czech history teaching to new methods and the overall use of music in history teaching, which are already used abroad. The result of the thesis is the finding that songs clearly contribute to the effectiveness of the teacher's efforts by making them more fun for the students. The fun of the lesson is connected, among other things, to the effectiveness of the teaching, and the teacher's goal is to make the teaching as effective as possible. Another important benefit is the possibility, through well- prepared lessons with songs, to modernize the teaching and apply updated methods to facilitate the achievement...