dc.contributor.advisor | Hauser, Michael | |
dc.creator | Krčil, David | |
dc.date.accessioned | 2023-07-24T14:34:52Z | |
dc.date.available | 2023-07-24T14:34:52Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/180785 | |
dc.description.abstract | The thesis deals with the comparison and classification of descriptive theories that seek to describe the state of Western society and culture in the 21st century. In this context, the most frequently invoked term is "postmodernism", which according to many thinkers has already lost its ability to describe society or, according to others, has never even truly described it. This paper is concerned with those theories that are supposed to be either the successors to postmodernism or its surrogate. The research question of the thesis is whether it is possible to find points of contact between the chosen theories, on the basis of which they could be sorted into hyperonymic groups (meta-descriptions) as to map the contemporary thinking about the historical stage of the West in the 21st century. A classification of this kind is potentially fruitful for creating a map of contemporary modes of thinking about society, and the categories delineated should prove to be inherently open for quickly linking emerging theories, or those not included in this thesis, to similar descriptions of society so that their findings can be compared. To lay the foundations for this purpose, the theories of Timothee Vermeulen and Robin van den Akker's metamodernism, Jeffrey Nealon's post-postmodernism, Alan Kirby's... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá komparací a klasifikací deskriptivních teorií, které usilují o popsání stavu západní společnosti a kultury ve 21. století. V tomto kontextu je nejčastěji skloňovaným slovem "postmodernismus", což je dnes dle mnoha myslitelů již pojem, který ztrácí svou schopnost společnost popsat, nebo ji dle jiných dokonce ani nikdy plně neměl. Tato práce se zabývá právě těmi teoriemi, které mají být buď nástupci postmodernismu, nebo jeho náhradou. Výzkumnou otázkou práce bylo stanoveno, zda je možné najít mezi zvolenými teoriemi styčné plochy, na základě kterých je lze roztřídit do hyperonymních skupin (metapopisů) pro zmapování myšlení o historické etapě Západu ve 21. století. Klasifikace tohoto rázu je potenciálně užitečná pro vytvoření mapy dnešního uvažování o společnosti a vytyčené kategorie jsou pak dále ze své podstaty otevřené pro rychlé propojení nově vznikajících teorií, či těch v této práci nezahrnutých, k jim podobným popisům společnosti díky čemuž lze porovnat jejich poznatky. Pro položení základů tohoto účelu byly vybrány teorie metamodernismu Timothea Vermeulena a Robina van den Akkera, post postmodernismu Jeffreyho Nealona, digimodernismu Alana Kirbyho, tekuté modernity Zygmunta Baumana a hypermodernity Gillese Lipovetského a Simona Gottschalka. Byla provedena jejich... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | the end of postmodernism | en_US |
dc.subject | metamodernism | en_US |
dc.subject | digimodernism | en_US |
dc.subject | post-postmodernism | en_US |
dc.subject | liquid modernity | en_US |
dc.subject | hypermodernity | en_US |
dc.subject | konec postmodernismu | cs_CZ |
dc.subject | metamodernismus | cs_CZ |
dc.subject | digimodernismus | cs_CZ |
dc.subject | post-postmodernismus | cs_CZ |
dc.subject | tekutá modernita | cs_CZ |
dc.subject | hypermodernita | cs_CZ |
dc.title | Systém klasifikace popisů společnosti v období ústupu od postmodernismu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-05-22 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 255170 | |
dc.title.translated | A system for classifying descriptions of society in the era of fall of postmodernism | en_US |
dc.contributor.referee | Horáková, Hana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of English Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools with double curriculum study Teacher Education of English Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá komparací a klasifikací deskriptivních teorií, které usilují o popsání stavu západní společnosti a kultury ve 21. století. V tomto kontextu je nejčastěji skloňovaným slovem "postmodernismus", což je dnes dle mnoha myslitelů již pojem, který ztrácí svou schopnost společnost popsat, nebo ji dle jiných dokonce ani nikdy plně neměl. Tato práce se zabývá právě těmi teoriemi, které mají být buď nástupci postmodernismu, nebo jeho náhradou. Výzkumnou otázkou práce bylo stanoveno, zda je možné najít mezi zvolenými teoriemi styčné plochy, na základě kterých je lze roztřídit do hyperonymních skupin (metapopisů) pro zmapování myšlení o historické etapě Západu ve 21. století. Klasifikace tohoto rázu je potenciálně užitečná pro vytvoření mapy dnešního uvažování o společnosti a vytyčené kategorie jsou pak dále ze své podstaty otevřené pro rychlé propojení nově vznikajících teorií, či těch v této práci nezahrnutých, k jim podobným popisům společnosti díky čemuž lze porovnat jejich poznatky. Pro položení základů tohoto účelu byly vybrány teorie metamodernismu Timothea Vermeulena a Robina van den Akkera, post postmodernismu Jeffreyho Nealona, digimodernismu Alana Kirbyho, tekuté modernity Zygmunta Baumana a hypermodernity Gillese Lipovetského a Simona Gottschalka. Byla provedena jejich... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with the comparison and classification of descriptive theories that seek to describe the state of Western society and culture in the 21st century. In this context, the most frequently invoked term is "postmodernism", which according to many thinkers has already lost its ability to describe society or, according to others, has never even truly described it. This paper is concerned with those theories that are supposed to be either the successors to postmodernism or its surrogate. The research question of the thesis is whether it is possible to find points of contact between the chosen theories, on the basis of which they could be sorted into hyperonymic groups (meta-descriptions) as to map the contemporary thinking about the historical stage of the West in the 21st century. A classification of this kind is potentially fruitful for creating a map of contemporary modes of thinking about society, and the categories delineated should prove to be inherently open for quickly linking emerging theories, or those not included in this thesis, to similar descriptions of society so that their findings can be compared. To lay the foundations for this purpose, the theories of Timothee Vermeulen and Robin van den Akker's metamodernism, Jeffrey Nealon's post-postmodernism, Alan Kirby's... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |