Ekologie zdí: Etnografie bělehradských murálů
Ecology of walls: Ethnography of Belgrade murals
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181537Identifikátory
SIS: 238981
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Abu Ghosh, Yasar
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Antropologická studia se specializací Sociokulturní antropologie
Katedra / ústav / klinika
Program Antropologická studia
Datum obhajoby
5. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Murály, street art, ekologie, materialita, urbánní prostor, SrbskoKlíčová slova (anglicky)
Murals, street art, ecology, materiality, urban space, SerbiaV současnosti mnohé zdi Bělehradu utváří pomyslnou galerii pouličních velkoplošných maleb, tzv. murálů. Tato práce staví na tezi, že pro porozumění tohoto fenoménu je třeba jít za jeho vizuální a estetickou stránku a přistupovat tak k murálům jako ke komplexním entitám, které utváří a odráží dění v daném městském prostoru i srbské společnosti procházející poválečnými, postsocialistickými a neoliberalizačními proměnami. Metaforou "ekologie zdí" chce tato práce poukázat na skutečnost, že i murály lze nahlížet jako svého druhu "organismy", které mají vlastní socio-materiální život a agency a jsou úzce provázány s "ekosystémem" hlavního města a srbské společnosti. Tato "ekologická" perspektiva umožňuje promýšlet problematiku murálů holisticky, tedy jako průsečík jednání a dění, na kterém se podílí zdi a fasády, tvůrci i kolemjdoucí, místní nálady i globální politiky. Klíčová slova: Murály, street art, ekologie, materialita, urbánní prostor, Srbsko
Nowadays, many of Belgrade's walls form an imaginary gallery of large-scale street paintings: murals. This thesis builds on an argument that in order to understand this phenomenon, it is important to go beyond its visual and aesthetic qualities. Instead it approaches murals as complex entities that shape and reflect life and events in a given urban space and Serbian society undergoing post-war, post-socialist and neoliberal transformations. With a help of a metaphor "ecology of walls", this thesis aims to show that murals can also be seen as a kind of "organisms" which have their own socio-material life and agency, and are closely intertwined with the "ecosystem" of the capital city and Serbian society as a whole. This "ecological" perspective allows to think about the issue holistically. That is, as an intersection of actions and events involving walls and facades, creators and passers-by, local moods and global politics. Keywords: Murals, street art, ecology, materiality, urban space, Serbia