dc.contributor.advisor | Khalakhan, Ivan | |
dc.creator | Orság, Martin | |
dc.date.accessioned | 2023-07-24T20:12:28Z | |
dc.date.available | 2023-07-24T20:12:28Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/181786 | |
dc.description.abstract | The use of fossil fuels has started a climate change connected to risks such as extreme heatwaves, rising sea level, extinction of species and other catastrophes. That's why it's necessary to move to carbon neutral economics. Hydrogen fueled proton exchange membrane fuel cells (PEMFCs) can power vehicles without emitting dangerous emissions. The main obstacle to their widespread use resides on its cathode side where a sluggish oxygen reduction reaction takes place. Because of that, PEMFC cathodes require large amount of expensive platinum catalyst which moreover operates under aggressive corrosive environment. This thesis explores the possibilities of replacing platinum with a bimetallic alloy of platinum and a cheaper metal. Pt-Co, Pt-Cu and Pt-Y bimetallic catalysts of different compositions (Pt75M25, Pt50M50 and Pt25M75) were prepared by magnetron sputtering. The catalysts were thoroughly characterized and their activity and stability were tested. The results show that replacing platinum with a bimetallic alloy can significantly increase the specific power activity of the cathode catalyst in PEMFC. On the other hand, bimetallic catalysts, especially those with lower amount of Pt, are more prone to degradation. Nevertheless, bimetallic catalysts with Pt75M25 composition showed a promising... | en_US |
dc.description.abstract | Využívání fosilních paliv spustilo změnu klimatu spojenou s riziky extrémních veder, zvedání hladin moří, vymírání živočišných druhů a dalších katastrof. Proto je nutné přejít k uhlíkově neutrální ekonomice. Vodíkem poháněné palivové články s polymerní membránou (PEMFC) mohou sloužit k pohonu dopravních prostředků bez škodlivých emisí. Hlavní překážkou jejich širšího rozšíření spočívá na jejich katodové straně, kde probíhá pomalá reakce redukce kyslíku (ORR). Kvůli tomu potřebují katody PEMFC velké množství drahého platinového katalyzátoru, který navíc pracuje v agresivním korozivním prostředí. Tato práce prozkoumává možnosti nahrazení platiny bimetalickou slitinou platiny s levnějším kovem. Bimetalické katalyzátory Pt-Co, Pt-Cu a Pt-Y o různém složení (Pt75M25, Pt50M50 a Pt25M75) byly připraveny magnetronovým naprašováním. Katalyzátory byly důkladně charakterizovány a jejich aktivita a stabilita byly testovány. Výsledky ukazují, že nahrazení platiny bimetalickou slitinou může výrazně zvýšit specifickou výkonovou aktivitu katodového katalyzátoru v PEMFC. Na druhou stranu jsou bimetalické katalyzátory náchylnější k degradaci, zejména při nízkých koncentracích Pt. Nicméně bimetalické katalyzátory se složením Pt75M25 vykazují slibnou kombinaci aktivity a stability. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.subject | proton exchange membrane fuel cell (PEMFC)|magnetron sputtering|bimetallic alloys | en_US |
dc.subject | palivový článek s polymerní membránou (PEMFC)|magnetronové naprašování|bimetalické slitiny | cs_CZ |
dc.title | Bimetalické katalyzátory na bázi Pt pro palivové články s polymerní membránou připravené magnetronovým naprašováním | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-06-08 | |
dc.description.department | Katedra fyziky povrchů a plazmatu | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Surface and Plasma Science | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
dc.description.faculty | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 238274 | |
dc.title.translated | Pt-based bimetallic catalysts for polymer membrane fuel cells prepared by magnetron sputtering | en_US |
dc.contributor.referee | Paidar, Martin | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Fyzika povrchů a plazmatu | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Surface and Plasma Physics | en_US |
thesis.degree.program | Fyzika povrchů a plazmatu | cs_CZ |
thesis.degree.program | Surface and Plasma Physics | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Matematicko-fyzikální fakulta::Katedra fyziky povrchů a plazmatu | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Mathematics and Physics::Department of Surface and Plasma Science | en_US |
uk.faculty-name.cs | Matematicko-fyzikální fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Mathematics and Physics | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | MFF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Fyzika povrchů a plazmatu | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Surface and Plasma Physics | en_US |
uk.degree-program.cs | Fyzika povrchů a plazmatu | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Surface and Plasma Physics | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Využívání fosilních paliv spustilo změnu klimatu spojenou s riziky extrémních veder, zvedání hladin moří, vymírání živočišných druhů a dalších katastrof. Proto je nutné přejít k uhlíkově neutrální ekonomice. Vodíkem poháněné palivové články s polymerní membránou (PEMFC) mohou sloužit k pohonu dopravních prostředků bez škodlivých emisí. Hlavní překážkou jejich širšího rozšíření spočívá na jejich katodové straně, kde probíhá pomalá reakce redukce kyslíku (ORR). Kvůli tomu potřebují katody PEMFC velké množství drahého platinového katalyzátoru, který navíc pracuje v agresivním korozivním prostředí. Tato práce prozkoumává možnosti nahrazení platiny bimetalickou slitinou platiny s levnějším kovem. Bimetalické katalyzátory Pt-Co, Pt-Cu a Pt-Y o různém složení (Pt75M25, Pt50M50 a Pt25M75) byly připraveny magnetronovým naprašováním. Katalyzátory byly důkladně charakterizovány a jejich aktivita a stabilita byly testovány. Výsledky ukazují, že nahrazení platiny bimetalickou slitinou může výrazně zvýšit specifickou výkonovou aktivitu katodového katalyzátoru v PEMFC. Na druhou stranu jsou bimetalické katalyzátory náchylnější k degradaci, zejména při nízkých koncentracích Pt. Nicméně bimetalické katalyzátory se složením Pt75M25 vykazují slibnou kombinaci aktivity a stability. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The use of fossil fuels has started a climate change connected to risks such as extreme heatwaves, rising sea level, extinction of species and other catastrophes. That's why it's necessary to move to carbon neutral economics. Hydrogen fueled proton exchange membrane fuel cells (PEMFCs) can power vehicles without emitting dangerous emissions. The main obstacle to their widespread use resides on its cathode side where a sluggish oxygen reduction reaction takes place. Because of that, PEMFC cathodes require large amount of expensive platinum catalyst which moreover operates under aggressive corrosive environment. This thesis explores the possibilities of replacing platinum with a bimetallic alloy of platinum and a cheaper metal. Pt-Co, Pt-Cu and Pt-Y bimetallic catalysts of different compositions (Pt75M25, Pt50M50 and Pt25M75) were prepared by magnetron sputtering. The catalysts were thoroughly characterized and their activity and stability were tested. The results show that replacing platinum with a bimetallic alloy can significantly increase the specific power activity of the cathode catalyst in PEMFC. On the other hand, bimetallic catalysts, especially those with lower amount of Pt, are more prone to degradation. Nevertheless, bimetallic catalysts with Pt75M25 composition showed a promising... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra fyziky povrchů a plazmatu | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |