Genderové stereotypy za volantem z pohledu studentů autoškoly
Gender stereotypes behind the wheel from the perspective of driving school students
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181892Identifikátory
SIS: 250738
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wirthová, Jitka
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie se specializací Studia současných společností
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
12. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Gender, genderové stereotypy, autoškola, instruktor, instruktorka, žena za volantemKlíčová slova (anglicky)
Gender, gender stereotypes, driving school, instructor, woman behind wheeTato bakalářská práce se zabývá genderovými stereotypy za volantem z pohledu studentů autoškoly. Zkoumá, jestli se stereotypy objevují v autoškole, věnuje se stereotypům, s kterými se respondenti mohli setkat před autoškolou a následně je jejím cílem zjistit, zda jsou respondenti autoškolou ovlivněni pro budoucí řízení automobilu. Téma je aktuální, protože v dnešní době je stále řízení vozidla považováno za "mužskou" činnost a ženy mohou být odrazovány od toho, aby se staly řidičkami kvůli sociálnímu tlaku a očekáváním ohledně jejich genderové role. Také je důležité, protože se z místa na místo dostáváme především autem, takže by autoškola měla být příjemné prostředí pro všechny. Práce je rozdělena na teoretickou, metodologickou a praktickou část. V první jsou popsaná teoretická východiska jako jsou Genderové stereotypy, Teorie genderových skel, Autoškola a další, ze kterých je následně vycházeno v části praktické. V té je prováděn kvalitativní výzkum, konkrétně pak pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Z dat, které tyto rozhovory poskytly je poté prostřednictvím segmentace zvoleno osm témat, rozdělených do třech kapitol podle výzkumných otázek. Následně bylo použito deduktivní kódování pro jejich analýzu. Závěr práce je pak věnován výsledkům, které nemohou být z důvodu malého vzorku vztáhnuté na...
This bachelor's thesis deals with gender stereotypes behind the wheel from the perspective of driving school students. It examines whether stereotypes occur in driving school, looks at stereotypes that respondents may have encountered prior to driving school, and then aims to determine whether respondents are influenced by driving school for future driving. The topic is actual because nowadays driving is still considered a 'male' activity and women may be discouraged from becoming drivers due to social pressure and expectations about their gender role. It is also important because we mainly get from place to place by car, so driving school should be a welcoming environment for all. The thesis is divided into theoretical, methodological, and practical parts. In the first part, the theoretical background such as Gender Stereotypes, Gender Glass Theory, Driving School, and others are described, which is then used as a basis for the practical part. In the latter, qualitative research is conducted, specifically through semi-structured interviews. From the data provided by these interviews, eight themes are then selected through segmentation, divided into three chapters according to the research questions. Subsequently, deductive coding was used to analyze them. The conclusion of the thesis is then...