Genderové stereotypy za volantem z pohledu studentů autoškoly
Gender stereotypes behind the wheel from the perspective of driving school students
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181892Identifiers
Study Information System: 250738
Collections
- Kvalifikační práce [18291]
Author
Advisor
Referee
Wirthová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology with specialisation in Studies of Contemporary Societies
Department
Department of Sociology
Date of defense
12. 6. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Gender, genderové stereotypy, autoškola, instruktor, instruktorka, žena za volantemKeywords (English)
Gender, gender stereotypes, driving school, instructor, woman behind wheeTato bakalářská práce se zabývá genderovými stereotypy za volantem z pohledu studentů autoškoly. Zkoumá, jestli se stereotypy objevují v autoškole, věnuje se stereotypům, s kterými se respondenti mohli setkat před autoškolou a následně je jejím cílem zjistit, zda jsou respondenti autoškolou ovlivněni pro budoucí řízení automobilu. Téma je aktuální, protože v dnešní době je stále řízení vozidla považováno za "mužskou" činnost a ženy mohou být odrazovány od toho, aby se staly řidičkami kvůli sociálnímu tlaku a očekáváním ohledně jejich genderové role. Také je důležité, protože se z místa na místo dostáváme především autem, takže by autoškola měla být příjemné prostředí pro všechny. Práce je rozdělena na teoretickou, metodologickou a praktickou část. V první jsou popsaná teoretická východiska jako jsou Genderové stereotypy, Teorie genderových skel, Autoškola a další, ze kterých je následně vycházeno v části praktické. V té je prováděn kvalitativní výzkum, konkrétně pak pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Z dat, které tyto rozhovory poskytly je poté prostřednictvím segmentace zvoleno osm témat, rozdělených do třech kapitol podle výzkumných otázek. Následně bylo použito deduktivní kódování pro jejich analýzu. Závěr práce je pak věnován výsledkům, které nemohou být z důvodu malého vzorku vztáhnuté na...
This bachelor's thesis deals with gender stereotypes behind the wheel from the perspective of driving school students. It examines whether stereotypes occur in driving school, looks at stereotypes that respondents may have encountered prior to driving school, and then aims to determine whether respondents are influenced by driving school for future driving. The topic is actual because nowadays driving is still considered a 'male' activity and women may be discouraged from becoming drivers due to social pressure and expectations about their gender role. It is also important because we mainly get from place to place by car, so driving school should be a welcoming environment for all. The thesis is divided into theoretical, methodological, and practical parts. In the first part, the theoretical background such as Gender Stereotypes, Gender Glass Theory, Driving School, and others are described, which is then used as a basis for the practical part. In the latter, qualitative research is conducted, specifically through semi-structured interviews. From the data provided by these interviews, eight themes are then selected through segmentation, divided into three chapters according to the research questions. Subsequently, deductive coding was used to analyze them. The conclusion of the thesis is then...