A qualitative Study of Czech non-believing Students
Kvalitativní studie českých nevěřících studentů
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/181908Identifikátory
SIS: 250231
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bartheldi, Layla
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
12. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
nenáboženství, ateismus, Česká republika, studenti, sekularizace, desekularizaceKlíčová slova (anglicky)
non-religion, atheism, Czech Republic, students, secularization, desecularizationV mojí bakalářské práci se zaměřuji s podporou různých statistik a dat, které zkoumají nevěřící ve světě a v České republice, co to pro jednoho znamená být nevěřící. Pomocí kvalitativního procesu sběru dat, tak zkoumám, co jsou jednotlivé přesvědčení mých informantů v rámci tématu nenábožneství a zároveň jak oni sami reflektují zdroje těchto přesvědčení. Specificky se pak tato práce snaží uchopit tato témata na základě dvou hlavních teoretických rámců. Zaprvé formování identity, což je představeno pomocí teorie G.H. Meada, který v tomto procesu poukazuje na tzv. významné druhé. Zároveň představuji teorii sociální identity od H. Tajfela a J. Turnera, která pojednává o důležitosti sociálních skupin na formaci identity jednotlivce. Tato sociální skupina je v mé práci reprezentována jako skupina nevěřících, která se ale dále může štěpit do dalších podskupin. Na to navazuje druhý rámec, kde přestavuji sekularizační teorii od M. Webera a konkrétněji jeho odkouzlení světa, což je ale doplněno o jeho kritiku, kterou například představuje P. Berger, který naopak píše o znovuokouzlení světa. Pomocí těchto výše zmíněných myšlenek chci tedy poukázat na to, že tématika nevěřících je komplexní a složité téma, které si zaslouží bližší empirický výzkum.
In my bachelor's thesis I focus on what it means for one to be a non-believer, supported by various statistics and data that examine non-believers in the world and in the Czech Republic. Using a qualitative process of data collection, I thus explore what my informants' individual beliefs are within the topic of non-religion, as well as how they themselves reflect on the sources of these beliefs. Specifically, this thesis then seeks to grasp these themes through two main theoretical frameworks. Firstly, identity formation, which is introduced through the theory of G.H. Mead, who points to the so- called significant other in this process. At the same time, I introduce the Social Identity Theory by H. Tajfel and J. Turner, which discusses the importance of social groups on individual identity formation. This social group is represented in my thesis as a group of non-believers, but it can be further divided into other subgroups. This is followed by a second framework where I present M. Weber's secularization theory and more specifically his disenchantment of the world, but this is complemented by its critique, represented for example by P. Berger, who in turn writes about the re-enchantment of the world. Using these aforementioned ideas, then, I want to point out that the topic of non-believers is a...