dc.contributor.advisor | Šťastná, Lenka | |
dc.creator | Sokoláková, Miriama | |
dc.date.accessioned | 2023-07-24T14:57:17Z | |
dc.date.available | 2023-07-24T14:57:17Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/182019 | |
dc.description.abstract | The Impact of European Funding on Learning Outcomes of Pupils in Slovakia Abstract As a member of the European Union, Slovakia has access to various funding programs aimed at improving education and fostering economic development. This thesis examines the effectiveness of these funds in enhancing educational achievement in all relevant Slovakian primary and secondary schools. To assess the impact of European funds, the thesis employs fixed effects, between effects, and a difference-in-difference approach. We combine data collected from the Na- tional Institute of Education and Youth with socio-economic data. The analysis covers the period from 2007 to 2013, encompassing one funding cycle and al- lowing for a comprehensive evaluation of the long-term effects on educational achievement. The results do not reveal a correlation between European funds and the test scores of schools. However, a negative correlation was found be- tween schools located in economically disadvantaged areas and with pupils from socially disadvantaged backgrounds. The study also identifies several challenges and areas for future research for more efficient fund allocation. | en_US |
dc.description.abstract | Vliv evropského financování na výsledky srovná- vacích testů žáků na Slovensku Abstrakt Jako člen Evropské unie má Slovensko přístup k různým programům finan- cování zaměřených na zlepšení vzdělávání a podporu hospodářského rozvoje. Tato studie zkoumá účinnost těchto fondů při zlepšování vzdělávacích výsledků ve všech relevantních slovenských základních a středních školách. K posouzení dopadu evropských fondů využívá tato práce model fixních vlivů, model mezi- dobých vlivů a přístup "difference-in-difference". Tato práce používá data o výsledcích testů získaných z Národního institutu vzdělávání a mládeže a kom- binuje socioekonomická data. Analýza pokrývá období od roku 2007 do roku 2013 zahrnující jeden cyklus financování a umožňující komplexní hodnocení dlouhodobých účinků na vzdělávací výsledky. Výsledky neodhalují souvislost mezi evropskými fondy a výsledky testů škol. Nicméně byla nalezena negativní korelace u škol nacházejících se v ekonomicky znevýhodněných oblastech a s žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. Studie rovněž identifikuje několik výzev a oblastí pro budoucí výzkum pro efektivnější alokace finančních prostředků. | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | european funding | en_US |
dc.subject | educational outcomes | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.title | The Impact of European Funding on Learning Outcomes of Pupils in Slovakia | en_US |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-06-13 | |
dc.description.department | Institut ekonomických studií | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Economic Studies | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 249546 | |
dc.title.translated | Vliv evropského financování na výsledky srovnávacích testů žáků na Slovensku | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Kolář, Daniel | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Ekonomie a finance | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Economics and Finance | en_US |
thesis.degree.program | Ekonomické teorie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Economics | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Institut ekonomických studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Institute of Economic Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Ekonomie a finance | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Economics and Finance | en_US |
uk.degree-program.cs | Ekonomické teorie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Economics | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Vliv evropského financování na výsledky srovná- vacích testů žáků na Slovensku Abstrakt Jako člen Evropské unie má Slovensko přístup k různým programům finan- cování zaměřených na zlepšení vzdělávání a podporu hospodářského rozvoje. Tato studie zkoumá účinnost těchto fondů při zlepšování vzdělávacích výsledků ve všech relevantních slovenských základních a středních školách. K posouzení dopadu evropských fondů využívá tato práce model fixních vlivů, model mezi- dobých vlivů a přístup "difference-in-difference". Tato práce používá data o výsledcích testů získaných z Národního institutu vzdělávání a mládeže a kom- binuje socioekonomická data. Analýza pokrývá období od roku 2007 do roku 2013 zahrnující jeden cyklus financování a umožňující komplexní hodnocení dlouhodobých účinků na vzdělávací výsledky. Výsledky neodhalují souvislost mezi evropskými fondy a výsledky testů škol. Nicméně byla nalezena negativní korelace u škol nacházejících se v ekonomicky znevýhodněných oblastech a s žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. Studie rovněž identifikuje několik výzev a oblastí pro budoucí výzkum pro efektivnější alokace finančních prostředků. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The Impact of European Funding on Learning Outcomes of Pupils in Slovakia Abstract As a member of the European Union, Slovakia has access to various funding programs aimed at improving education and fostering economic development. This thesis examines the effectiveness of these funds in enhancing educational achievement in all relevant Slovakian primary and secondary schools. To assess the impact of European funds, the thesis employs fixed effects, between effects, and a difference-in-difference approach. We combine data collected from the Na- tional Institute of Education and Youth with socio-economic data. The analysis covers the period from 2007 to 2013, encompassing one funding cycle and al- lowing for a comprehensive evaluation of the long-term effects on educational achievement. The results do not reveal a correlation between European funds and the test scores of schools. However, a negative correlation was found be- tween schools located in economically disadvantaged areas and with pupils from socially disadvantaged backgrounds. The study also identifies several challenges and areas for future research for more efficient fund allocation. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |