dc.contributor.advisor | Červinka, Michal | |
dc.creator | Štěpánová, Sára | |
dc.date.accessioned | 2023-07-24T16:10:50Z | |
dc.date.available | 2023-07-24T16:10:50Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/182035 | |
dc.description.abstract | The field of microeconomics has quite strong assumptions of rational and self-interested behaviour on which it builds its mathematical models. As such, it may be presented to the students of microeconomics as a norm and students may then behave more selfish in their decision-making, which would make the assumptions of microeconomics self-fulfilling. This study investigates whether the current teachings of microeconomics promote self-interest. It focuses on the influence that different forms of wording have on decision-making. It further compares students of economics and students of non-economic fields and inspects whether the exposure to microeconomics courses affects the decision-making of students. It replicates the experiment of Buchter (2020) and compares the results. The data was collected through three differently worded versions of an online questionnaire, randomly distributed among the students of the Faculty of Social Sciences, Charles University, both from economic and non- economic fields of study. The results showed that wording is the most significant factor for the decision-making of individuals. Field of study or the number of semesters of microeconomics did not have a significant effect on the respondents choices. Year of study had some effect on the decision-making of respondents,... | en_US |
dc.description.abstract | V mikroekonomii jako vědním oboru hrají důležitou roli její předpoklady racionality a sobeckého chování. Na těchto předpokladech staví mikroekonomie své teorie a matematické modely, které tvoří převážnou část mikroekonomických učebnic. Na jejich základě mohou studenti vnímat tuto myšlenku racionálního a sobeckého chování jako normu a převzít ji jako součást vlastního rozhodování. Takové chování by způsobilo, že předpoklady mikroekonomie by se staly sebenaplňujícími. Tato práce se zabývá otázkou, jestli aktuální výuka mikroekonomie podporuje takovéto sobecké chování u svých studentů. Studuje, jak jazyk ovlivňuje rozhodování jedinců. Dále porovnává rozhodování studentů ekonomických a neekonomických oborů Fakulty sociálních věd na Univerzitě Karlově v Praze a zaměřuje se na to, jestli množství vystudovaných semestrů mikroekonomie ovlivňuje rozhodování studentů ekonomie. Experimentální část této studie replikuje experiment Buchter (2020) a porovnává výsledky obou studií. Sběr dat proběhl prostřednictvím tří verzí odlišně formulovaných dotazníků, které byly náhodně rozděleny mezi respondenty. Výsledky studie ukázaly, že formulace zadání je nejvlivnějším faktorem pro rozhodování studentů. Naopak obor studia ani počet vystudovaných semestrů mikroekonomie neměly významný vliv na odpovědi respondentů. Rok... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | microeconomics | cs_CZ |
dc.subject | socioeconomic effects | cs_CZ |
dc.subject | self-interest | cs_CZ |
dc.subject | self-fulfilling assumptions | cs_CZ |
dc.subject | rationality | cs_CZ |
dc.subject | Prisoner's dilemma game | cs_CZ |
dc.title | The socioeconomic effects of microeconomic teaching | en_US |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-06-13 | |
dc.description.department | Institut ekonomických studií | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Economic Studies | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 249660 | |
dc.title.translated | Socioekonomické důsledky výuky mikroekonomie | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Zeynalova, Olesia | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Ekonomie a finance | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Economics and Finance | en_US |
thesis.degree.program | Ekonomické teorie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Economics | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Institut ekonomických studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Institute of Economic Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Ekonomie a finance | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Economics and Finance | en_US |
uk.degree-program.cs | Ekonomické teorie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Economics | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | V mikroekonomii jako vědním oboru hrají důležitou roli její předpoklady racionality a sobeckého chování. Na těchto předpokladech staví mikroekonomie své teorie a matematické modely, které tvoří převážnou část mikroekonomických učebnic. Na jejich základě mohou studenti vnímat tuto myšlenku racionálního a sobeckého chování jako normu a převzít ji jako součást vlastního rozhodování. Takové chování by způsobilo, že předpoklady mikroekonomie by se staly sebenaplňujícími. Tato práce se zabývá otázkou, jestli aktuální výuka mikroekonomie podporuje takovéto sobecké chování u svých studentů. Studuje, jak jazyk ovlivňuje rozhodování jedinců. Dále porovnává rozhodování studentů ekonomických a neekonomických oborů Fakulty sociálních věd na Univerzitě Karlově v Praze a zaměřuje se na to, jestli množství vystudovaných semestrů mikroekonomie ovlivňuje rozhodování studentů ekonomie. Experimentální část této studie replikuje experiment Buchter (2020) a porovnává výsledky obou studií. Sběr dat proběhl prostřednictvím tří verzí odlišně formulovaných dotazníků, které byly náhodně rozděleny mezi respondenty. Výsledky studie ukázaly, že formulace zadání je nejvlivnějším faktorem pro rozhodování studentů. Naopak obor studia ani počet vystudovaných semestrů mikroekonomie neměly významný vliv na odpovědi respondentů. Rok... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The field of microeconomics has quite strong assumptions of rational and self-interested behaviour on which it builds its mathematical models. As such, it may be presented to the students of microeconomics as a norm and students may then behave more selfish in their decision-making, which would make the assumptions of microeconomics self-fulfilling. This study investigates whether the current teachings of microeconomics promote self-interest. It focuses on the influence that different forms of wording have on decision-making. It further compares students of economics and students of non-economic fields and inspects whether the exposure to microeconomics courses affects the decision-making of students. It replicates the experiment of Buchter (2020) and compares the results. The data was collected through three differently worded versions of an online questionnaire, randomly distributed among the students of the Faculty of Social Sciences, Charles University, both from economic and non- economic fields of study. The results showed that wording is the most significant factor for the decision-making of individuals. Field of study or the number of semesters of microeconomics did not have a significant effect on the respondents choices. Year of study had some effect on the decision-making of respondents,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |