Zobrazit minimální záznam

Socioekonomické důsledky výuky mikroekonomie
dc.contributor.advisorČervinka, Michal
dc.creatorŠtěpánová, Sára
dc.date.accessioned2023-07-24T16:10:50Z
dc.date.available2023-07-24T16:10:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/182035
dc.description.abstractThe field of microeconomics has quite strong assumptions of rational and self-interested behaviour on which it builds its mathematical models. As such, it may be presented to the students of microeconomics as a norm and students may then behave more selfish in their decision-making, which would make the assumptions of microeconomics self-fulfilling. This study investigates whether the current teachings of microeconomics promote self-interest. It focuses on the influence that different forms of wording have on decision-making. It further compares students of economics and students of non-economic fields and inspects whether the exposure to microeconomics courses affects the decision-making of students. It replicates the experiment of Buchter (2020) and compares the results. The data was collected through three differently worded versions of an online questionnaire, randomly distributed among the students of the Faculty of Social Sciences, Charles University, both from economic and non- economic fields of study. The results showed that wording is the most significant factor for the decision-making of individuals. Field of study or the number of semesters of microeconomics did not have a significant effect on the respondents choices. Year of study had some effect on the decision-making of respondents,...en_US
dc.description.abstractV mikroekonomii jako vědním oboru hrají důležitou roli její předpoklady racionality a sobeckého chování. Na těchto předpokladech staví mikroekonomie své teorie a matematické modely, které tvoří převážnou část mikroekonomických učebnic. Na jejich základě mohou studenti vnímat tuto myšlenku racionálního a sobeckého chování jako normu a převzít ji jako součást vlastního rozhodování. Takové chování by způsobilo, že předpoklady mikroekonomie by se staly sebenaplňujícími. Tato práce se zabývá otázkou, jestli aktuální výuka mikroekonomie podporuje takovéto sobecké chování u svých studentů. Studuje, jak jazyk ovlivňuje rozhodování jedinců. Dále porovnává rozhodování studentů ekonomických a neekonomických oborů Fakulty sociálních věd na Univerzitě Karlově v Praze a zaměřuje se na to, jestli množství vystudovaných semestrů mikroekonomie ovlivňuje rozhodování studentů ekonomie. Experimentální část této studie replikuje experiment Buchter (2020) a porovnává výsledky obou studií. Sběr dat proběhl prostřednictvím tří verzí odlišně formulovaných dotazníků, které byly náhodně rozděleny mezi respondenty. Výsledky studie ukázaly, že formulace zadání je nejvlivnějším faktorem pro rozhodování studentů. Naopak obor studia ani počet vystudovaných semestrů mikroekonomie neměly významný vliv na odpovědi respondentů. Rok...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectmicroeconomicscs_CZ
dc.subjectsocioeconomic effectscs_CZ
dc.subjectself-interestcs_CZ
dc.subjectself-fulfilling assumptionscs_CZ
dc.subjectrationalitycs_CZ
dc.subjectPrisoner's dilemma gamecs_CZ
dc.titleThe socioeconomic effects of microeconomic teachingen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-06-13
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId249660
dc.title.translatedSocioekonomické důsledky výuky mikroekonomiecs_CZ
dc.contributor.refereeZeynalova, Olesia
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomie a financecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomics and Financeen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomie a financecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomics and Financeen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV mikroekonomii jako vědním oboru hrají důležitou roli její předpoklady racionality a sobeckého chování. Na těchto předpokladech staví mikroekonomie své teorie a matematické modely, které tvoří převážnou část mikroekonomických učebnic. Na jejich základě mohou studenti vnímat tuto myšlenku racionálního a sobeckého chování jako normu a převzít ji jako součást vlastního rozhodování. Takové chování by způsobilo, že předpoklady mikroekonomie by se staly sebenaplňujícími. Tato práce se zabývá otázkou, jestli aktuální výuka mikroekonomie podporuje takovéto sobecké chování u svých studentů. Studuje, jak jazyk ovlivňuje rozhodování jedinců. Dále porovnává rozhodování studentů ekonomických a neekonomických oborů Fakulty sociálních věd na Univerzitě Karlově v Praze a zaměřuje se na to, jestli množství vystudovaných semestrů mikroekonomie ovlivňuje rozhodování studentů ekonomie. Experimentální část této studie replikuje experiment Buchter (2020) a porovnává výsledky obou studií. Sběr dat proběhl prostřednictvím tří verzí odlišně formulovaných dotazníků, které byly náhodně rozděleny mezi respondenty. Výsledky studie ukázaly, že formulace zadání je nejvlivnějším faktorem pro rozhodování studentů. Naopak obor studia ani počet vystudovaných semestrů mikroekonomie neměly významný vliv na odpovědi respondentů. Rok...cs_CZ
uk.abstract.enThe field of microeconomics has quite strong assumptions of rational and self-interested behaviour on which it builds its mathematical models. As such, it may be presented to the students of microeconomics as a norm and students may then behave more selfish in their decision-making, which would make the assumptions of microeconomics self-fulfilling. This study investigates whether the current teachings of microeconomics promote self-interest. It focuses on the influence that different forms of wording have on decision-making. It further compares students of economics and students of non-economic fields and inspects whether the exposure to microeconomics courses affects the decision-making of students. It replicates the experiment of Buchter (2020) and compares the results. The data was collected through three differently worded versions of an online questionnaire, randomly distributed among the students of the Faculty of Social Sciences, Charles University, both from economic and non- economic fields of study. The results showed that wording is the most significant factor for the decision-making of individuals. Field of study or the number of semesters of microeconomics did not have a significant effect on the respondents choices. Year of study had some effect on the decision-making of respondents,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV