Disneyfikace Marvelu: Vliv metod vyprávění Disney na filmy Marvel Studios
The Disneyfication of Marvel: The Influence of Disney storytelling on Marvel Studios Movies
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182172Identifikátory
SIS: 251095
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šuhajová, Klára
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Komunikační studia se specializací Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
15. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Společnost Disney je v současnosti jedním z největších producentů zábavního obsahu na světě. V hollywoodském průmyslu studia vlastněná společností Disney každoročně vyprodukují okolo čtyřiceti procent mainstreamového filmového obsahu. Zároveň tak vzniká skepse, zda Disney nepřímo nestandardizuje produkci svých filmů skrze vlastněné značky za účelem zisků a dosažení větších publik. Jednou z takových značek je i společnost Marvel Entertainment, která se zaměřuje na tvorbu superhrdinských filmů. Zmíněná skepse vykrystalizovala v termín "Disneyfikace Marvelu," který bývá skloňován skalními fanoušky původního superhrdinského žánru. Práce se proto zabývá nejprve jasnou definicí termínu disneyfikace jako tvůrčího přístupu skrze dostupné definice z akademické literatury. Na základě toho stanovuje konkrétní prvky, které lze označit za typicky disneyovské. Poté srovnává dva vzorky filmů, ve kterých by takové prvky bylo možno nalézt. První vzorek je kompilát marvelovských snímků z období přelomu tisíciletí, kdy Marvel produkoval své filmy jako samostatná společnost. Druhý vzorek je složen zfilmů vyprodukovaných studiem po akvizici Marvelu společností Disney. Následné srovnání nastiňuje, zda k trendu disneyfikace tvorby studia Marvel může docházet.
The Walt Disney Company is nowadays one of the largest producers of movie entertainment in the world. Studios owned by Disney share around 40 % of overall Hollywood movie production every year. Because of that, a certain scepticism arises concerning wether Disney tries to standardise all of their production in order to gain income and wider audience. One of such productions is Marvel Entertainment, a company which focuses on creating superhero movies. Said scepticism formed into a term "Disneyfication of Marvel," which is generally used by core fans of the original superhero genre. This thesis firstly focuses on exact definition of the term disneyfication as a creative approach using available definitions from academic literature. Based on that, it sets concrete components which can be labeled as "Classic Disney." Afterwards, the focus shifts towards two samples of Marvel movies in which mentioned components could be found. First sample is a compilation of three Marvel movies from around early 2000s when the company was still independent. Second sample constitutes of three Marvel movies after the acquisition by Disney. Both are then compared to see if Marvel production could be undergoing disneyfication.