dc.contributor.advisor | Rynda, Ivan | |
dc.creator | Svárovská, Eliška | |
dc.date.accessioned | 2023-07-24T18:39:12Z | |
dc.date.available | 2023-07-24T18:39:12Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/182336 | |
dc.description.abstract | My thesis is in the field of social and cultural ecology, which examines the relationship between nature and society. I focus on mediating this relationship through research on selected nature trails found in the Jizera Mountains Protected Landscape Area. In the theoretical part, I describe the protection of nature and landscape, then I focus on the Jizera Mountains where the research took place. I mention the three-phase learning model related to the trails, as they are meant to educate us, and I also discuss interpretation. Finally, I describe the phenomenon of nature trails in general. In the empirical part, I mention a subchapter on mobile QR code technology and present the application Stepping Off the Trail for visitors of the nature trails. In the following subchapters, I focus on evaluating the nature trails using a methodology I have devised. I evaluate both verbal and non-verbal elements, focusing particularly on a comprehensive evaluation that includes an overview of interpretive panels and the thematic integration into the environment. I also examine how the nature trails present the concepts of nature and its protection as a whole, related to the learning model, and I include the five principles of proper interpretation set forth in the Methodology of Principles and Methods of... | en_US |
dc.description.abstract | Moje diplomová práce se pohybuje v oboru sociální a kulturní ekologie, která zkoumá vzájemný vztah přírody a společnosti. Zabývám se právě zprostředkováním tohoto vztahu formou výzkumu vybraných naučných stezek, které najdeme v CHKO Jizerské hory. V teoretické části popisuji ochranu přírody a krajiny, poté se zaměřuji na Jizerské hory, v nichž výzkum probíhal. Zmiňuji třífázový model učení, který se ke stezkám váže, jelikož nás mají vzdělávat, a neopomenu interpretaci. Nakonec popisuji fenomén naučných stezek obecně. V empirické části zmiňuji podkapitolu o mobilní technologii QR kód a představuji aplikaci Stezkou nestezkou pro návštěvníky naučných stezek. V dalších podkapitolách se už zaměřuji na hodnocení naučných stezek metodikou, jež jsem vymyslela. Hodnotím jak verbální prvky, tak nonverbální prvky, a zaměřuji se zejména na komplexní hodnocení, do kterého zahrnuji přehlednost interpretačních panelů a tématické zasazení do prostředí, kde se věnuji tomu, jak naučné stezky uchopují pojmy přírody a její ochrany jako takové. Naučné stezky poté vztáhnu na model učení a do hodnocení zahrnuji také pět zásad k dodržení správné interpretace stanovené Metodikou o zásadách a metodách interpretace. Na závěr zmíním též můj subjektivní názor na jednotlivé stezky. Při tvorbě mé práce jsem čerpala z expertních... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | educational trail | en_US |
dc.subject | interpretation | en_US |
dc.subject | Jizera Mountains | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | nature conservation | en_US |
dc.subject | naučné stezky | cs_CZ |
dc.subject | interpretace | cs_CZ |
dc.subject | Jizerské hory | cs_CZ |
dc.subject | životní prostředí | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | ochrana přírody | cs_CZ |
dc.title | Naučné stezky v CHKO Jizerské hory a interpretace prostředí, ve kterém se nacházejí | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-06-19 | |
dc.description.department | Program Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
dc.description.department | Programme Social and Cultural Ecology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 243238 | |
dc.title.translated | The educational trails in the Jizera Mountains Protected Landscape Area and the interpretation of the environment in which they are located | en_US |
dc.contributor.referee | Bittnerová, Dana | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Social and Cultural Ecology | en_US |
thesis.degree.program | Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Social and Cultural Ecology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Program Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Programme Social and Cultural Ecology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Social and Cultural Ecology | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Social and Cultural Ecology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Moje diplomová práce se pohybuje v oboru sociální a kulturní ekologie, která zkoumá vzájemný vztah přírody a společnosti. Zabývám se právě zprostředkováním tohoto vztahu formou výzkumu vybraných naučných stezek, které najdeme v CHKO Jizerské hory. V teoretické části popisuji ochranu přírody a krajiny, poté se zaměřuji na Jizerské hory, v nichž výzkum probíhal. Zmiňuji třífázový model učení, který se ke stezkám váže, jelikož nás mají vzdělávat, a neopomenu interpretaci. Nakonec popisuji fenomén naučných stezek obecně. V empirické části zmiňuji podkapitolu o mobilní technologii QR kód a představuji aplikaci Stezkou nestezkou pro návštěvníky naučných stezek. V dalších podkapitolách se už zaměřuji na hodnocení naučných stezek metodikou, jež jsem vymyslela. Hodnotím jak verbální prvky, tak nonverbální prvky, a zaměřuji se zejména na komplexní hodnocení, do kterého zahrnuji přehlednost interpretačních panelů a tématické zasazení do prostředí, kde se věnuji tomu, jak naučné stezky uchopují pojmy přírody a její ochrany jako takové. Naučné stezky poté vztáhnu na model učení a do hodnocení zahrnuji také pět zásad k dodržení správné interpretace stanovené Metodikou o zásadách a metodách interpretace. Na závěr zmíním též můj subjektivní názor na jednotlivé stezky. Při tvorbě mé práce jsem čerpala z expertních... | cs_CZ |
uk.abstract.en | My thesis is in the field of social and cultural ecology, which examines the relationship between nature and society. I focus on mediating this relationship through research on selected nature trails found in the Jizera Mountains Protected Landscape Area. In the theoretical part, I describe the protection of nature and landscape, then I focus on the Jizera Mountains where the research took place. I mention the three-phase learning model related to the trails, as they are meant to educate us, and I also discuss interpretation. Finally, I describe the phenomenon of nature trails in general. In the empirical part, I mention a subchapter on mobile QR code technology and present the application Stepping Off the Trail for visitors of the nature trails. In the following subchapters, I focus on evaluating the nature trails using a methodology I have devised. I evaluate both verbal and non-verbal elements, focusing particularly on a comprehensive evaluation that includes an overview of interpretive panels and the thematic integration into the environment. I also examine how the nature trails present the concepts of nature and its protection as a whole, related to the learning model, and I include the five principles of proper interpretation set forth in the Methodology of Principles and Methods of... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Sociální a kulturní ekologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |