Mediální obraz Václava Havla v seriózním a bulvárním tisku ve vybraném období
The media image of Václav Havel in broadsheet and tabloid press
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182391Identifikátory
SIS: 250910
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Osvaldová, Barbora
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
19. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Václav Havel, seriózní tisk, bulvární tisk, bulvarizace, kvantitativní obsahová analýza, kvalitativní obsahová analýzaKlíčová slova (anglicky)
Václav Havel, quality press, tabloid press, tabloidization, quantitative content analysis, qualitative content analysisDiplomová práce s názvem "Mediální obraz Václava Havla v seriózním a bulvárním tisku" analyzuje a interpretuje vybrané texty o prvním českém prezidentovi Václavu Havlovi v seriózním a bulvárním tisku za vybrané období. Cílem této diplomové práce je odpovědět na výzkumné otázky, které se ptají na to, jak bylo o V. Havlovi ve vybraném tisku informováno ve vybraných obdobích, jaký obraz V. Havla byl ve vybraném tisku za vybrané období vytvářen a zda v seriózním tisku docházelo k bulvarizaci. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou popsány charakteristiky seriózních a bulvárních médií a proces bulvarizace. Jsou v ní také přiblíženy teoretické koncepty, ze kterých tato práce vychází, jako je agenda-setting, gatekeeping a sociální konstrukce reality. Pro ucelenější představu o životě Václava Havla, je i jemu v teoretické části věnovaná kapitola. V praktické části je představena metoda analýzy, následně její postup a výsledky. Z kvantitativní obsahové analýzy vyplynulo, že o V. Havlovi bylo mnohem více informováno ve vybraném seriózním deníku Mladá fronta DNES než ve vybraném bulvárním deníku Blesk. Vysvětlení tohoto jevu může být fakt, že seriózní tisk věnoval více pozornosti politikovi V. Havlovi než tisk bulvární. Mediální obraz prvního českého prezidenta (ve...
The thesis titled "Media image of Václav Havel in the Quality and Tabloid Press" analyzes and interprets selected texts about the first Czech President Václav Havel in quality (Mladá fronta DNES) and tabloid (Blesk) press during a selected period. The aim of this thesis is to answer research questions as how the selected press informed about V. Havel during the selected periods, what image of V. Havel was created in the selected press during the selected period, and whether quality press experienced tabloidization. The thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part describes the characteristics of quality and tabloid press and the process of tabloidization. It also introduces theoretical concepts that this thesis is based on, such as agenda-setting, gatekeeping, and social construction of reality. To provide a more comprehensive picture of Vaclav Havel's life, there is one chapter dedicated to him in the theoretical part. The practical part introduces the analysis method, followed by its procedure and results. Quantitative content analysis showed that more information about V. Havel was reported in the selected serious daily newspaper Mladá fronta DNES than in the selected tabloid daily newspaper Blesk. The explanation for this phenomenon may be that quality press...