Syndrom vyhoření v učitelské profesi
Burnout syndrome in the teaching profession
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182397Identifikátory
SIS: 243852
Kolekce
- Kvalifikační práce [8847]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotlík, Kamil
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Učitelství tělesné výchovy pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství geografie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra společenskovědního základu v kinantropologii
Datum obhajoby
19. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
syndrom vyhoření, učitel, stresKlíčová slova (anglicky)
burnout syndrome, teacher, stressNázev: Syndrom vyhoření v učitelské profesi Cíle: Diplomová práce si kladla za cíl popsat míru syndromu vyhoření u učitelů základních škol, středních škol a gymnázií. Dalšími cíli pak bylo porovnat míru syndromu vyhoření mezi skupinami učitelů, jež spojují sociodemografické či profesní charakteristiky a popsat názory učitelů na téma syndromu vyhoření. Metody: V rámci praktické části práce jsme využili dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 653 probandů - učitelů. Dotazníkové šetření se skládalo z dotazníku MBI a z položek vytvořených autorem. Pro rozesílání byla využita internetová platforma Survio. Pro výběr respondentů byla použita metoda sněhové koule, prostý záměrný výběr a prostý záměrný výběr přes instituce. Analýza dat byla provedena v programu Excel a Statistica. Výsledky: Zjistili jsme vysoký stupeň emocionálního vyčerpání u 34 % učitelů, vysoký stupeň depersonalizace u 12 % učitelů a nízký stupeň pracovního uspokojení u 26 % učitelů. Ačkoliv je syndrom vyhoření ve školském prostředí poměrně známý fenomén, z hlediska prevence mu není věnována dostatečná pozornost. Vyhoření se netýká pouze věkově či pracovně starších učitelů, ale především učitelů začínajících. Zjištěny byly také další názory učitelů na syndrom vyhoření a souvislosti mezi syndromem vyhoření a různými zkoumanými jevy....
Title: The Burnout Syndrome of Teachers Profession Objectives: The objectives of the thesis were to describe the rate of burnout of teachers at elementary schools, high schools, and gymnasiums. The aim of this work was also to compare burnout rate of different groups of teachers which are linked sociodemographic and professional characteristics and to describe teachers' opinions of the burnout syndrome. Methods: We used a questionnaire survey in the practical part of the thesis. 653 respondents participated. The questionnaire survey consisted of the MBI questionnaire and items created by the author of the thesis. The Survio internet platform was used for distribution. The snowball sampling, nonprobability sampling and sampling across institutions were employed to select respondents. The Excel and Statistica software were used to analyse the data. Results: We found a high degree of emotional exhaustion in 34 % of teachers, a high degree of depersonalization in 12 % of teachers and a low degree of personal accomplishment in 26 % of teachers. Although burnout syndrome is a relatively well-known phenomenon in the school environment, it is not given enough attention in terms of prevention. Burnout does not only affect older teachers or teachers who are higher experienced, but it affects especially...