Autorita učitele v představách žáků 2. stupně základní školy
How Teachers' Authority Appears to Lower Secondary School Students
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182658Identifikátory
SIS: 243467
Kolekce
- Kvalifikační práce [23838]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
12. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
autorita|učitel|výchova|vzdělávání|škola|autorita učiteleKlíčová slova (anglicky)
authority|teacher|upbringing|education|school|teacher authorityTato práce se zabývá problematikou autority učitele z pohledu žáků 2. stupně základní školy. Cílem této práce bylo zjistit, jaké charakteristiky v očích žáků rozhodují o míře autority učitele a jaké autoritu učitele naopak oslabují. Zároveň bylo cílem zjistit, jak si žáci představují ideálního učitele. Teoretická část obsahuje kapitolu věnovanou autoritě, dále se věnuje autoritě ve výchově a vzdělávání, autoritě učitele a také současnému vnímání autority. Praktická část práce je tvořena porovnáním třech základních škol a toho, jak jejich žáci vnímají autoritu učitele. Tato část práce obsahuje informace zjištěné v rámci rozhovorů s ředitelkami těchto škol a také rozbor dotazníkového šetření provedeného mezi jejich žáky. Klíčová slova: autorita, výchova, vzdělávání, škola, žák, učitel, autorita učitele
This thesis deals with the issue of teacher authority from the perspective of lower secondary school students. The aim of this work was to find out what characteristics in the eyes of the students determine the level of teacher authority and which ones weaken it. At the same time, the aim was to find out how students imagine an ideal teacher. The theoretical section includes chapters on authority, authority in education, teacher authority, and the contemporary perceptions of authority. The practical section of the thesis consists of a comparison of three primary schools and their students' perceptions of teacher authority. It includes information gathered from interviews with the headmasters of the schools, as well as an analysis of a questionnaire survey conducted among their pupils. Key words: authority, upbringing, education, school, teacher, student, teacher authority