Rozpoznávání tváří v interkulturním kontextu: Metaanalýza efektu jiné etnicity
Facial Recognition in Intercultural Context: An Other-Ethnicity Effect Meta-Analysis
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182744Identifikátory
SIS: 223841
Kolekce
- Kvalifikační práce [23838]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lukavský, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
29. 5. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
rozpoznávání tváří|efekt jiné etnicity|meta-analýza|dětiKlíčová slova (anglicky)
other-race effect|face recognition|meta-analysis|childrenTato diplomová práce se primárně zaměřuje na efekt jiné etnicity, jakožto svébytný psychologický fenomén vstupující do procesu rozpoznávání tváří. V teoretické části postupně shrnuje základní teoretické modely a přístupy vysvětlující efekt jiné etnicity. Soustředí se především na vývojovou perspektivu. Výzkumná část se sestává z meta-analytické studie zkoumající efekt jiné etnicity u dětí. Nejprve kompiluje výstupy dosavadních meta-analýz v oblasti efektu jiné etnicity a následně provedena vlastní meta-analýzu, která zahrnuje data z celkem 22 článků (72 výběrů, n= 3784). Testuje hypotézy: (a) existence efektu jiné etnicity u dětí; (b) nárůstu míry zkreslení s vyšším věkem; (c) indicií existence kritického období v rozpoznávání tváří; (d) vlivu příslušnosti k základní demografické skupině - etnická většina/etnická menšina na míru efektu jiné etnicity a (e) globální vývoj efektu na časové ose. Meta-analýza u efektu jiné etnicity potvrzuje střední velikost účinku a výsledky zasazuje do teoretického rámce. Klíčová slova: rozpoznávání tváří, efekt jiné etnicity, meta-analýza, děti
This thesis focuses on primarily on other-race effect as a particular psychological phenomenon intercepting face recognition process. In its theoretical part, it subsequently compiles main theoretical models and approaches that attempts to explain other-race effect. A peculiar focus is given to its developmental perspective. The empirical part consists of a meta- analytical study observing other-race effect in children. First it compiles previous meta-analyses concerning other-race effect and after that a proper meta-analysis is conducted. The current meta-analysis contains data from 22 articles (72 samples, n = 3784) and tests following hypotheses: (a) existence of other-race effect in children; (b) increase in bias following age; (c) indication of the critical period in face recognition; (d) relationship between other-race effect and belonging to an ethnic majority within population; (e) global trend in other-race effect over the time. The meta-analysis confirms size effect of middle range and fits results into the theoretical framework. Key words: other-race effect, face recognition, meta-analysis, children