Shakespeare's Titus Andronicus and the Gender of Revenge
Shakespearův Titus Andronicus a Genderové Aspekty Pomsty
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182767Identifikátory
SIS: 238033
Kolekce
- Kvalifikační práce [23838]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Znojemská, Helena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglofonní literatury a kultury
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
15. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
tragédie pomsty|William Shakespeare|postmoderní film|Quentin Tarantino|genderová studia|traumaKlíčová slova (anglicky)
Revenge Tragedies|William Shakespeare|Postmodern Cinema|Quentin Tarantino|Gender Studies|TraumaTato diplomová práce se zabývá analýzou rozdílů a podobností v rámci problematiky genderu mstitelů v Shakespearových hrách Titus Andronicus, Othello a Hamlet. První část práce se zaměřuje na různé druhy traumat, které prožívají Tamora, Lavinie, Othello, Jago a Hamlet, a dále na způsob, jakým gender a s ním související společenská a politická omezení ovlivňují zpracování traumatu v daném díle a to, jak tyto události vedou k pomstychtivému a násilnému chování. Dále práce zkoumá souvislosti mezi Shakespearovými tragédiemi pomsty a moderními filmovými vyprávěními o pomstě režiséra Quentina Tarantina. Ženy mstitelky ve filmech Hanebný parchanti a Kill Bill (1. a 2. díl), Shosanna a Beatrix, sdílejí podobné rysy se Shakespearovými ženami-mstitelkami v Titovi Andronikovi. Tato druhá část práce se dále zamýšlí nad tím, jakým způsobem gender dále ovlivňuje reakci mstitele na traumatické prožitky, a jaké jsou odlišnosti ve vyústění zápletky v těchto příbězích ve srovnání se Shakespearem. Na závěr tato práce přináší návrhy pro zkoumání problematiky ženské pomsty v moderních příbězích. Práce čerpá z teorie traumatu, genderových studií a studií pomsty a zkoumá, jakou roli hraje gender v tom, jak postavy zpracovávají traumatické prožitky a jak se snaží dosáhnout odvety. V tomto ohledu se práce dotýká i způsobů,...
This thesis analyses the differences and similarities in terms of gender in the revengers in Shakespeare's Titus Andronicus (1594), Othello (1604), and Hamlet (1602). The first part of this thesis focuses on the different types of traumatic injuries that Tamora, Lavinia, Othello, Iago, and Hamlet experience and the way gender and its social and political constraints affect their processing of trauma and the way through which this leads to vengeful violence. Additionally, this thesis explores the link between Shakespeare's revenge tragedies and modern cinematic revenge narratives by filmmaker Quentin Tarantino. The female revengers in Inglourious Basterds (2009), Kill Bill, vol. 1 (2003), and Kill Bill, vol.2 (2004), Shosanna and Beatrix, share similarities with Shakespeare's female revengers in Titus Andronicus. This second part of the thesis is also concerned with the way in which gender continues to affect the revenger's response to traumatic injuries, and the changes in the resolution of these narratives when compared to Shakespeare's. Finally, this thesis provides suggestions for further research in the field of female revenge in modern revenge narratives. This thesis draws on trauma theory, gender studies, and revenge studies in order to analyse the role that gender plays in the processing of...