Zobrazit minimální záznam

A family business research
dc.contributor.advisorMudd, Dana
dc.creatorTomsová, Eva
dc.date.accessioned2023-07-24T22:12:12Z
dc.date.available2023-07-24T22:12:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/182782
dc.description.abstractThe dissertation concerns with the problems of family businesses on the example of one company HART-PIPE Ltd. Family businesses are in the world scale classified as the main actors in creation of GDP, employment and overall can be considered as the backbone of the economyThe biggest mover of the whole system of family owned companies is the organisational culture. At first this work looks into the theoretical concepts and current pieces of knowledge on the top is about organisational culture and other aspects which can be connected to it as, for example succession, gender roles in small family businesses or specific conditions on the Czech market. The main part of the work describes qualitative and quantitative research done on the company with the help of PEST, SWOT and Porter's five forces analysis. For the description of organisational culture was used a model based on the Cameron and Quinn's work, of which foundation we will introduce individual cultural profiles of the company. Combining qualitative and quantitative methods is possible to reach specific results and better setting of the whole context. Keywords: Research; small business; internal processes; structure; organisational culture; family business; OCAI; semi-structured interviewsen_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou rodinného podnikání na konkrétní společnosti HART-PIPE s.r.o. Rodinné firmy se nejen u nás, ale i ve světě řadí mezi hlavní aktéry při tvorbě HDP, zaměstnanosti a celkově je můžeme považovat za páteř ekonomiky. Největším hybatelem celého systému rodinné firmy je právě organizační kultura. Tato práce se tak nejprve věnuje teoretickému pojetí a současným poznatkům na téma organizační kultury a dalších aspektů, které s ní mohou souviset, ať už je to následnictví, role genderu v malých rodinných firmách, anebo i specifickým podmínkám na českém trhu. Hlavní část práce se pak zabývá kvalitativním a kvantitativním výzkumem společnosti za pomoci analýz PEST, SWOT a Porterovou analýzou pětisil. K určení organizační kultury je pro potřeby této práce využit model vycházející z poznatků Camerona a Quinna, na jejichž základě si představíme jednotlivé kulturní profily společnosti. Kombinací kvalitativních a kvantitativních metod je dosaženo přesnějších výsledků a lepšího zasazení do celkového kontextu. Klíčová slova: Výzkum; malá firma; vnitřní procesy; struktura; organizační kultura; rodinná firma; OCAI; polostrukturované rozhovorycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectresearch|small company|internal processes|structure|organisational culture|family business|OCAI|semi-structured interviewsen_US
dc.subjectvýzkum|malá firma|vnitřní procesy|struktura|organizační kultura|rodinná firma|OCAI|polostrukturované rozhovorycs_CZ
dc.titleVýzkum rodinné firmycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-06-13
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId253989
dc.title.translatedA family business researchen_US
dc.contributor.refereeBuriánek, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá problematikou rodinného podnikání na konkrétní společnosti HART-PIPE s.r.o. Rodinné firmy se nejen u nás, ale i ve světě řadí mezi hlavní aktéry při tvorbě HDP, zaměstnanosti a celkově je můžeme považovat za páteř ekonomiky. Největším hybatelem celého systému rodinné firmy je právě organizační kultura. Tato práce se tak nejprve věnuje teoretickému pojetí a současným poznatkům na téma organizační kultury a dalších aspektů, které s ní mohou souviset, ať už je to následnictví, role genderu v malých rodinných firmách, anebo i specifickým podmínkám na českém trhu. Hlavní část práce se pak zabývá kvalitativním a kvantitativním výzkumem společnosti za pomoci analýz PEST, SWOT a Porterovou analýzou pětisil. K určení organizační kultury je pro potřeby této práce využit model vycházející z poznatků Camerona a Quinna, na jejichž základě si představíme jednotlivé kulturní profily společnosti. Kombinací kvalitativních a kvantitativních metod je dosaženo přesnějších výsledků a lepšího zasazení do celkového kontextu. Klíčová slova: Výzkum; malá firma; vnitřní procesy; struktura; organizační kultura; rodinná firma; OCAI; polostrukturované rozhovorycs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation concerns with the problems of family businesses on the example of one company HART-PIPE Ltd. Family businesses are in the world scale classified as the main actors in creation of GDP, employment and overall can be considered as the backbone of the economyThe biggest mover of the whole system of family owned companies is the organisational culture. At first this work looks into the theoretical concepts and current pieces of knowledge on the top is about organisational culture and other aspects which can be connected to it as, for example succession, gender roles in small family businesses or specific conditions on the Czech market. The main part of the work describes qualitative and quantitative research done on the company with the help of PEST, SWOT and Porter's five forces analysis. For the description of organisational culture was used a model based on the Cameron and Quinn's work, of which foundation we will introduce individual cultural profiles of the company. Combining qualitative and quantitative methods is possible to reach specific results and better setting of the whole context. Keywords: Research; small business; internal processes; structure; organisational culture; family business; OCAI; semi-structured interviewsen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV