Journalistic Perspectives on Nordic Identity in Estonia
Novinářské pohledy na severskou identitu v Estonsku
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182892Identifikátory
SIS: 257794
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Turková, Kateřina
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Journalism, Media and Globalisation
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
26. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Estonsko, národní identita, severská země, žurnalistika, agenda-setting, konstruktivismus, nation brandingKlíčová slova (anglicky)
Estonia, national identity, Nordic, journalism, agenda-setting, constructionism, nation brandingOd obnovení nezávislosti v roce 1991 se Estonsko snaží začlenit do severského regionu (nordické státy), aby posílilo svou mezinárodní reputaci a podpořilo své geopolitické zájmy. Začlenění Estonska mezi nordické země je však sporné a kontroverzní, a to navzdory jeho historickým a kulturním vazbám na tento region. Předkládaná diplomová práce je kvalitativní případová studie, v rámci které jsem provedl polostrukturované rozhovory se šesti předními estonskými novináři. Cílem bylo zjistit, jak je vnímána národní identita Estonska vzhledem k severskému regionu. Na základě kontextualizace těchto rozhovorů a s využitím soudobých dějin a teorií nation brandingu, agenda-settingu a konstruktivismu docházím k závěru, že vzhledem k současným sociálním a ekonomickým faktorům nelze Estonsko v současné době považovat za "severskou zemi". Estonsko však nepochybně leží ve sféře vlivu severského regionu a je na cestě k další integraci s nordickými státy, a to jak v důsledku vnitřně vyvolaných reforem, tak v důsledku vnějších geopolitických tlaků. Klíčová slova Estonsko, národní identita, severská země, žurnalistika, agenda-setting, konstruktivismus, nation branding
Since its restoration of independence in 1991, Estonia has sought to include itself in the Nordic region (Norden) to boost its international reputation and promote its geopolitical interests. However, Estonia's inclusion within Norden is questionable and controversial despite its historical and cultural links to the region. For this Thesis, I conduct a qualitative case study, performing semi-structured interviews with six leading Estonian journalists to ascertain the state of Estonia's national identity vis-à-vis the Nordic region. Contextualizing these interviews by drawing on contemporary history and theories of nation branding, agenda-setting, and constructionism, I conclude that, due to current social and economic factors, Estonia cannot be considered a "Nordic country" at this time. However, Estonia undoubtedly lies within the Nordic region's sphere of influence and is on track for further integration with Norden, due to both internally generated reforms and external geopolitical pressures. Keywords Estonia, national identity, Nordic, journalism, agenda-setting, constructionism, nation branding