Mediální návyky dětí ve věku 5-6 let
Media habits of kids in age of 5-6 years
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/182895Identifikátory
SIS: 237935
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Supa, Markéta
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
26. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
děti, digitalizace, nová média, mobil, předškolní děti, tablet, výchovaKlíčová slova (anglicky)
children, digitization, new media, mobile, preschoolers, tablet, upbringingPráce Mediální návyky dětí ve věku 5-6 let zkoumá mediální povědomí 5 a 6letých dětí, jejich mediální návyky a preference. Zabývá se postoji rodičů a pedagogů k médiím a jejich postavení ve výchově, a hledá odpověď na otázku, zda má obliba a používání elektronických vizuálních médií (televize, počítač, mobil/tablet) dopad na některé oblasti psychomotorického vývoje dítěte. Práce navazuje na podobný výzkum vedený v roce 2010 Ondřejem Luštincem. Cílem je odpovědět na to, jaké je mediální povědomí dětí, jaké jsou jejich mediální preference a jaké postoje zaujímají rodiče a pedagogičtí pracovníci k médiím ve výchově. Bylo též stanoveno několik hypotéz, např., že děti s horšími výsledky ve sledovaných oblastech budou častěji volit vizuální elektronická média jako svá oblíbená a tištěná média s rádiem jako méně oblíbená, dále že děti s horšími výsledky budou s vizuálními elektronickými médii trávit více času, a že s nimi budou děti trávit více času než v roce 2010. Současný výzkum byl realizován v červnu 2022 a v lednu 2023 v mateřských školách v Kyselce, Velvarech, Čakovicích a v Praze - Opletalově ulici. V rámci práce byly použity kvalitativní metody (rozhovory a experimenty s dětmi) i kvantitativní metody (dotazníky pro rodiče a pedagogické pracovníky). Média zaujímají v životě dětí významnou pozici a...
The thesis Media habits of children aged 5-6 examines the media awareness of 5 and 6 years old children, their media habits and preferences. It deals with the attitudes of parents and educators towards the media and their role in education, and seeks an answer the question of whether the popularity and use of electronic visual media (television, computer, mobile/tablet) has an impact on some areas of a child's psychomotor development. The work is inspired by a similar research conducted in 2010 by Ondřej Luštinec. The aim is to answer what is the media awareness of children, what are their media preferences and what attitudes are taken by parents and pedagogical staff towards the media in education. Several hypotheses were established, e.g. that children with worse results in the monitored areas will more often choose visual electronic media as their favorite and printed media with radio as unpopular, that children with worse results will spend more time with visual electronic media and that children will spend more time with them than in 2010. The current research was carried out in June 2022 and in January 2023 in kindergartens in Kyselka, Velvary, Čakovice and in Prague - Opletalova street. Qualitative methods (interviews and experiments with children) and quantitative methods (questionnaires...