Aktivierungsmethoden im Unterricht Deutsch als Fremdsprache
Active learning methods in teaching German as a foreign language
Aktivizační metody ve výuce němčiny jako cizího jazyka
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183308Identifikátory
SIS: 246002
Kolekce
- Kvalifikační práce [23836]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stefan, Katrin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Francouzský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
19. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Aktivierende Methoden|Aktivierungsmethoden|Motivation|Kooperatives Lernen|aktives Lernen|Deutsch als FremdspracheKlíčová slova (anglicky)
Activating Teaching Approaches|Active learning methods|Motivation|Peer learning|Active learning|German as a Foreign LanguagePředkládaná bakalářská práce se zabývá aktivizačními metodami ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Práce je rozdělená na část teoretickou a na část praktickou. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku, klasifikaci a výběr výukových a aktivizačních metod. Aktivizační metody jsou klasifikovány na metody diskusní, situační, inscenační a na didaktické hry. Dále se teoretická část zabývá pilíři aktivizačních metod - motivací, kooperací a kritickým myšlením. Praktická část se zabývá analýzou učebnice Direkt interaktiv 1. Učebnice je analyzována z hlediska aktivizačních metod a uvádí možné didaktické úpravy vybraných cvičení. Praktická část obsahuje rovněž doplňující pracovní materiály ke zvoleným kapitolám zakládající se na aktivizačních metodách. Tyto pracovní listy obsahují metodický komentář. Klíčová slova: aktivizační metody, kooperace, týmová práce, kritické myšlení, motivace
The presented bachelor's thesis concentrates on active learning methods in teaching German as a foreign language. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part focuses on the characteristics, classification and selection of teaching and activation methods. Active learning methods are classified into discussion, situational and staging methods, and didactic games. Furthermore, the theoretical part deals with the mainstays of active learning methods - motivation, cooperation, and critical thinking. The practical part deals with the analysis of the textbook and workbook Direkt interaktiv 1. The textbook is analysed in terms of activation methods and presents possible didactic modifications of chosen exercises. The practical part contains also additional work materials for selected chapters based on activation methods. These worksheets contain methodological commentary. Keywords: active learning methods, cooperation, teamwork, critical thinking, motivation