Experimentální estetika Otakara Zicha
Experimental Aesthetics of Otakar Zich
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183313Identifikátory
SIS: 247305
Kolekce
- Kvalifikační práce [23836]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kaplický, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
15. 6. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Otakar Zich|experimentální estetika|estetické vnímání|hudbaKlíčová slova (anglicky)
Otakar Zich|experimental aesthetics|aesthetic perception|musicBakalářská práce se zaměřuje na tu část vědeckého odkazu významného českého estetika Otakara Zicha (1879-1934), v níž formuluje zásady využití experimentu ve výzkumu některých estetických otázek, jejichž dosavadní řešení považoval za sporné. Takto zaměřená Zichova výzkumná práce spadá do jeho raného období, v němž se především zabýval otázkou vztahu hudby a citů (nálad) a problematikou toho, co patří do estetického vnímání hudby. Základním pramenem pro předmět práce slouží Zichova práce Estetické vnímání hudby, v níž vychází z řady podnětů a návrhů experimentálního výzkumu v oblasti psychologie a estetiky, jak se utvářely v průběhu druhé poloviny 19. století a současně vědomě navazuje na podněty svého učitele Otakara Hostinského. Tyto podněty jsou v práci sledovány, vyhodnocovány a zasazeny do kontextu formování Zichovy experimentální estetiky. Cílem práce je analýza a zhodnocení účinnosti metody, s jejíž pomocí Zich na základě výsledků experimentálního výzkumu zformuloval teorii významové představy v hudbě a zcela nově interpretoval city a nálady ve vztahu k hudbě, včetně objasnění toho, co z hlediska hudebního vjemu patří do estetického vnímání hudby. Klíčová slova Otakar Zich, experimentální estetika, estetické vnímání, hudba
The bachelor's thesis focuses on the part of the scientific legacy of the important Czech aesthetician Otakar Zich (1879-1934), in which he formulates the principles of the use of experiment in the research of some aesthetic questions, the solution of which he considered controversial. Zich's research work, thus focused, belongs to his early period, in which he primarily dealt with the question of the relationship between music and emotions (moods) and the issue of what belongs to the aesthetic perception of music. The main source for the subject of the thesis is Zich's work Aesthetic Perception of Music, in which he draws on a number of suggestions and proposals from experimental research in the field of psychology and aesthetics as it took shape during the second half of the 19th century, while consciously following the suggestions of his teacher Otakar Hostinský. In the thesis, these stimuli are monitored, evaluated and placed in the context of the formation of Zich's experimental aesthetics. The aim of the thesis is to analyze and evaluate the effectiveness of the method with the help of which Zich, based on the results of his experimental research, formulated a theory of the semantic image in music and interpreted feelings and moods in relation to music in a completely new way, including...