Percepční trénink v tenisu
Perception training in tennis
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183840Identifiers
Study Information System: 250086
Collections
- Kvalifikační práce [8844]
Author
Advisor
Consultant
Vorálek, Rostislav
Referee
Malý, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Teacher Education of Physical Education for Upper Secondary Schools with specialisation in Coaching specialization
Department
Department of Sport Games
Date of defense
4. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tenis, anticipace, percepce, percepčně kognitivní trénink, temporální okluzeKeywords (English)
tennis, anticipation, perception, perceptual-cognitive training, temporal occlusionNázev: Percepční trénink v tenisu Cíle: Cílem práce je posouzení efektu percepčně kognitivního tréninku na rozvoj anticipačních dovedností výkonnostních hráčů tenisu a tenisových začátečníků. Metody: K dosažení cíle práce je použit experiment založený na metodě test-retest. Jedná se randomizovanou kontrolovanou studii, ve které intervenční skupiny výkonnostních hráčů tenisu a tenisových začátečníků kromě testu a retestu absolvují třítýdenní percepčně kognitivní trénink. Všechny části experimentu (test, percepční trénink, retest) jsou založeny na sledování speciálně upravených videonahrávek tenisového podání technikou temporální okluze. Sledovanou proměnnou je relativní správnost odpovědí v odhadu umístění podání. Výsledky: Prokázali jsme signifikantní rozdíl mezi dosaženým výkonem v testu a retestu u intervenční skupiny výkonnostních hráčů tenisu (p < 0.01; d = 1.05). V intervenční skupině tenisových začátečníků ani v žádné z kontrolních skupin statistická signifikance pozorována nebyla. Vzhledem k tomu, že se intervenční a kontrolní skupina výkonnostních hráčů tenisu vstupně nelišily, přisuzujeme pozorovaný nárůst výkonu efektu aplikovaného percepčně kognitivního tréninku. Ke statisticky významnému zvýšení relativní správnosti odpovědí mezi testem a retestem došlo za okluzních podmínek, které...
Title: Perception training in tennis Objectives: The main goal of this paper is to assess the impact of perceptual-cognitive training on the development of anticipatory skills in expert and novice tennis players. Methods: The result of this paper was obtained using an experiment based on the test-retest method. It is a randomized controlled trial in which the intervention groups underwent three weeks of perceptual-cognitive training in addition to the test and retest process. All parts of the experiment (test, perceptual training, retest) were based on watching edited video recordings of tennis serves using the temporal occlusion technique. The tracked variable in the experiment was the relative accuracy of responses. Results: In the intervention group of expert tennis players, a significant difference was reported between test and retest performance (p < 0.01; d = 1.05). No statistical significance was observed in the intervention group of tennis novices or in any of the control groups. Since the intervention and control groups of expert tennis players did not differ in the test stage, the observed increase in performance was attributed to the effect of applied perceptual-cognitive training. The statistically significant increase in relative accuracy of responses between test and retest occurred...