Extraktivismus ve světě Minecraftu
Extractivism in the world of minecraft
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/183868Identifikátory
SIS: 247511
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Heřmanský, Martin
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Sociální a kulturní ekologie
Katedra / ústav / klinika
Program Sociální a kulturní ekologie
Datum obhajoby
4. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Minecraft, digitální etnografie, extraktivismusKlíčová slova (anglicky)
Minecraft, digital ethnography, extractivismDiplomová práce je založená na virtuálním etnografickém výzkumu, pomocí kterého zkoumá prostředí videohry Minecraft, přičemž se zaměřuje na její environmentální roviny. Pro analýzu dat získaných touto virtuální etnografií je využito především teorie monster, ale také teorií modernity, extraktivismu a environmentálních kritik rozvoje. Důraz je přitom kladen na to, jakým způsobem se hráči a hráčky vztahují k virtuálnímu prostředí hry, a dále jakým způsobem je toto vztahování se ovlivněno "reálným" světem a jak jej naopak zpětně ovlivňuje. Práce tedy skrze zmíněné teorie a koncepty zkoumá environmentální rozměry interakcí hráčů a hráček s prostředím Minecraftu. Klíčová slova Extraktivismus, Minecraft, virtuální, etnografie, monstra, hráč, životní prostředí, modernita
This thesis is based on virtual ethnographic research, through which it explores the environment of the video game Minecraft, focusing on its environmental aspects. In particular, monster theory, but also theories of modernity, extractivism and environmental critiques of development are used to analyse the data collected through this virtual ethnography. The focus is on how male and female players relate to the virtual environment of the game, and how this relationship is influenced by the 'real' world, and in turn, how it feeds back into it. Thus, through the aforementioned theories and concepts, the thesis explores the environmental dimensions of players' and players' interactions with the Minecraft environment. Keywords Extractivism, Minecraft, virtual, ethnography, monsters, player, environment, modernity