Žánr pohádkové hry v tvorbě J. K. Tyla a J. Drdy
Fairytale Drama of J. K. Tyl and J. Drda
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184003Identifikátory
SIS: 246654
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mocná, Dagmar
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
5. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Jan Drda, Josef Kajetán Tyl, pohádkové drama, dramatická báchorkaKlíčová slova (anglicky)
Jan Drda, Josef Kajetán Tyl, Fairytale DramaTato práce se zabývá analýzou žánru pohádkové hry v tvorbě Josefa Kajetána Tyla a Jana Drdy. Cílem práce je zaznamenat shodné a rozdílné přístupy autorů, ty budou odvozovány na základě stanovených klíčových motivů (motiv lásky, motiv erotiky, motiv práce a peněz, motiv lidovosti), pohádkového rázu, typologie postav, otisku doby, role hudby a dalších faktorů. Práce staví na analýze a vzájemném srovnání sedmi pretextů - na Tylově Strakonickém dudákovi (1847), Tvrdohlavé ženě (1849), Jiříkově vidění (1849), Čertovi na zemi (1850) a Lesní panně (1850) a na Drdových Hrátkách s čertem (1945) a Dalskabátech (1959). Dalším cílem práce je potvrzení, či vyvrácení hypotézy, že Jan Drda koncipoval své dvě pohádkové hry po vzoru Tylových dramatických báchorek. Vzhledem k charakteru práce jsou vedle odborné literatury hojně využívány divadelní programy, kritiky a recenze z 2. poloviny 20. století. KLÍČOVÁ SLOVA Josef Kajetán Tyl, Jan Drda, pohádkové drama, dramatická báchorka, tylovská tradice
The thesis focuses on analysis of fairytale drama genre in the work of Josef Kajetán Tyl and Jan Drda. Its goal is to describe common and different approaches of these authors, which are derived on the basis of selected key motives (motive of love, erotic motive, motive of labour and money, folklore motive), fairytale style, character types, the imprint of time, the role of music and some other components. The thesis builds on analysis and comparison of seven original texts - on Tyl's Strakonický dudák (1847), Tvrdohlavá žena (1849), Jiříkovo vidění (1849), Čert na zemi (1850), Lesní panna (1850) and on Drda's Hrátky s čertem (1945) and Dalskabáty (1959). Another aim of this thesis is to confirm or refute the hypothesis that Jan Drda conceived his two fairytale plays in the spirit of the Tyl tradition. Due to the nature of the thesis there are, in addition to professional literature, widely used sources such as theater programs, critics and reviews from the second half of the 20th century. KEYWORDS Josef Kajetán Tyl, Jan Drda, fairytale drama, tradition of Tyl's plays