Didaktická interpretace románu Meta
Didactic interpretation of the novel Meta
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184072Identifikátory
SIS: 247616
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Neumann, Lukáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
6. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
román Meta, didaktický potenciál, interpretace, naratologie, young adult, new adult, fantastická literatura, fantasy, populární literaturaKlíčová slova (anglicky)
novel Meta, didactic potential, interpretation, narratology, young adult, new adult, fantastic literature, fantasy, popular literatureTato diplomová práce se zabývá postavením románu Meta v rámci současné české scény, jeho analýzou, interpretací z žánrového a naratologického hlediska a didaktickým potenciálem. Nejdříve se zabýváme obecným pojetím populární a fantastické literatury, jejím potenciálním významem ve výuce a knižními kategoriemi young adult a new adult, neboť pod tyto žánry a kategorie spadá zkoumaný román Meta. Zasazujeme dílo do kontextu české i světové fantasy literatury a uvádíme, jak je vnímáno literární kritikou. Hlavním cílem práce je vystižení didaktického potenciálu románu a prokázání širokých možností jeho využití při výuce literatury. Sloužit k tomu bude strukturální analýza a interpretace témat a myšlenek. Touto podrobnou literárněvědnou analýzou chceme dokázat, že by se na dílo nemuselo pohlížet pouze jako na populární literaturu bez hlubších myšlenek, ale že by se mohlo svou výstavbou, tématy a celkovým smyslem lišit od většiny novodobé tvorby pro mládež a mladé dospělé. Nejenže dílo zprostředkovává silný prožitek četby, ale z literárněvědného hlediska je text tvořen zajímavými narativnímu postupy, roztříštěnou kompozicí a nabízí kritický pohled na dnešní společnost, její problémy, mentalitu, moderní a technický způsob života. Interpretací hlavních témat chceme prokázat, že jsou mladým čtenářům blízká,...
This diploma thesis deals with the position of the novel Meta within the contemporary Czech literary scene, its analysis, interpretation from a genre and narratological point of view, and didactic potential. First of all, I deal with the general concept of popular and fantastic literature, its potential significance in teaching and the book categories of young adult and new adult, as the researched novel Meta falls under these genres and categories. I place the novel in the context of Czech and world fantasy literature and present how it is perceived by literary criticism. The main goal of the thesis is to capture the didactic potential of the novel and to demonstrate the wide possibilities of its use in teaching literature. Structural analysis and interpretation of themes and ideas will be used for this purpose. With this detailed literary analysis, I want to prove that the novel Meta should not be viewed only as popular literature without deeper ideas, but that it could differ in its construction, themes and overall meaning from the majority of modern novels for youth and young adults. Not only does Meta provide a powerful reading experience, from a literary point of view the text is constructed of interesting narrative processes, fragmented composition and offers a critical view of today's...