Zobrazit minimální záznam

Development of geometrical concepts in primary school pupils
dc.contributor.advisorJirotková, Darina
dc.creatorLöbel, Miroslav
dc.date.accessioned2023-11-06T22:58:02Z
dc.date.available2023-11-06T22:58:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184096
dc.description.abstractThe thesis examines the development of pupils' understanding of geometric concepts during the transition from primary school grade 1 to grade 2. In the theoretical part, the theoretical background of the introduction of geometric concepts at the 1st grade, their anchoring in the RVP ZV and the line of building concepts in two series of mathematics textbooks are presented. At the end of the first part, didactic environments that are suitable for building the concepts of circumference and content are presented. The second part of the thesis contains research aimed at finding out at what stage of the process of understanding geometric concepts pupils are at when they move to Grade 2. The research was carried out by means of a didactic test in four 6th grade classes, and the results are translated in the form of tables. After the test, the selected pupils were interviewed to find out what previous knowledge and skills led them to solve the problems. A sample of pupils was used to attempt to re-teach the skills, which will be tested again in a second round of testing after three months of teaching; the result is again presented in the form of tables. Finally, the fulfilment of the aims of the thesis is evaluated. KEYWORDS geometry, polygon, area, circumference, schema building, cognitive process of the...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce zkoumá vývoj porozumění geometrickým pojmům u žáků při přechodu z 1. stupně základní školy na 2. stupeň. V teoretické části jsou uvedena teoretická východiska zavádění geometrických pojmů na 1. stupni, jejich ukotvení v RVP ZV a dále je sledována linie budování pojmů ve dvou řadách učebnic matematiky. V závěru první části jsou představena didaktická prostředí, která jsou vhodná pro budování pojmů obvod a obsah. Druhá část práce obsahuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, v jaké fázi procesu porozumění geometrickým pojmům se nachází žáci při přechodu na 2. stupeň. Výzkum byl realizován pomocí didaktického testu ve čtyřech 6. třídách, výsledek je přeložen formou tabulek. Po skončení testu byly s vybranými žáky vedeny rozhovory s cílem zjistit, jaké dosavadní znalosti a dovednosti je k jejich řešení vedly. Na vzorku žáků byl realizován pokus o reedukaci, který bude po třech měsících výuky znovu ověřen v druhém kole testování; výsledek je opět představen formou tabulek. Závěrem je zhodnoceno naplnění cílů diplomové práce. KLÍČOVÁ SLOVA geometrie, mnohoúhelník, obsah, obvod, budování schémat, poznávací proces mírycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectGeometriecs_CZ
dc.subjectmnohoúhelníkcs_CZ
dc.subjectobsahcs_CZ
dc.subjectobvodcs_CZ
dc.subjectbudování schématcs_CZ
dc.subjectGeometryen_US
dc.subjectpolygonen_US
dc.subjectareaen_US
dc.subjectperimeteren_US
dc.subjectschema buildingen_US
dc.titleVývoj geometrických pojmů u žáků 1. stupně ZŠcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-06
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId215331
dc.title.translatedDevelopment of geometrical concepts in primary school pupilsen_US
dc.contributor.refereeSlezáková, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce zkoumá vývoj porozumění geometrickým pojmům u žáků při přechodu z 1. stupně základní školy na 2. stupeň. V teoretické části jsou uvedena teoretická východiska zavádění geometrických pojmů na 1. stupni, jejich ukotvení v RVP ZV a dále je sledována linie budování pojmů ve dvou řadách učebnic matematiky. V závěru první části jsou představena didaktická prostředí, která jsou vhodná pro budování pojmů obvod a obsah. Druhá část práce obsahuje výzkum, jehož cílem bylo zjistit, v jaké fázi procesu porozumění geometrickým pojmům se nachází žáci při přechodu na 2. stupeň. Výzkum byl realizován pomocí didaktického testu ve čtyřech 6. třídách, výsledek je přeložen formou tabulek. Po skončení testu byly s vybranými žáky vedeny rozhovory s cílem zjistit, jaké dosavadní znalosti a dovednosti je k jejich řešení vedly. Na vzorku žáků byl realizován pokus o reedukaci, který bude po třech měsících výuky znovu ověřen v druhém kole testování; výsledek je opět představen formou tabulek. Závěrem je zhodnoceno naplnění cílů diplomové práce. KLÍČOVÁ SLOVA geometrie, mnohoúhelník, obsah, obvod, budování schémat, poznávací proces mírycs_CZ
uk.abstract.enThe thesis examines the development of pupils' understanding of geometric concepts during the transition from primary school grade 1 to grade 2. In the theoretical part, the theoretical background of the introduction of geometric concepts at the 1st grade, their anchoring in the RVP ZV and the line of building concepts in two series of mathematics textbooks are presented. At the end of the first part, didactic environments that are suitable for building the concepts of circumference and content are presented. The second part of the thesis contains research aimed at finding out at what stage of the process of understanding geometric concepts pupils are at when they move to Grade 2. The research was carried out by means of a didactic test in four 6th grade classes, and the results are translated in the form of tables. After the test, the selected pupils were interviewed to find out what previous knowledge and skills led them to solve the problems. A sample of pupils was used to attempt to re-teach the skills, which will be tested again in a second round of testing after three months of teaching; the result is again presented in the form of tables. Finally, the fulfilment of the aims of the thesis is evaluated. KEYWORDS geometry, polygon, area, circumference, schema building, cognitive process of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV