Využití knih Petra Horáčka v dramatické výchově při práci s dětmi předškolního věku
Usage of Petr Horáček's books in dramatical education at work with children in preschool age
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184100Identifikátory
SIS: 258274
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sobková, Ivana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mateřská škola, dramatická výchova, Petr Horáček, dítě předškolního věku, metody a techniky dramatické výchovyKlíčová slova (anglicky)
kindergarten, drama education, Petr Horáček, preschool child, methods and techniques of drama in educationTato bakalářská práce se zabývá možnostmi využití knih Petra Horáčka v dramatické výchově s dětmi předškolního věku. V teoretické části je charakterizován vývoj dítěte předškolního věku. Současně je zde vymezena dramatická výchova, její specifika v mateřské škole, cíle a osobnost učitele. Dále pak metody a techniky dramatické výchovy, její propojení s literaturou, kritéria pro výběr literatury a vhodné literární žánry pro předškolní věk. Poslední kapitola je věnována Petru Horáčkovi a jeho knihám, ze kterých vycházejí dramatické lekce v praktické části. Praktická část se skládá z deseti lekcí k vybraným knihám, kterými jsou: Husa Líza, Jak se myška snědla měsíc, Kamarád pro medvěda, Modrý tučňák, Nejkrásnější místo na světě, Nejlepší dárek, Nenažraná koza, O myšce, která se nebála, Papuchalk Petr a Slon. Lekce jsou realizovány v jedné heterogenní skupině dětí předškolního věku. V těchto lekcích je zkoumáno, jak lze knihy prakticky využít v dramatické výchově. Po realizaci u všech lekcí proběhla reflexe a rozhovor s dětmi, zkoumající porozumění lekci, který byl následně vyhodnocen. KLÍČOVÁ SLOVA mateřská škola, dramatická výchova, Petr Horáček, dítě předškolního věku, metody a techniky dramatické výchovy
This bachelor thesis deals with the possibilities of using Petr Horáček's books in drama education with preschool children. The theoretical part characterizes the development of the preschool child. At the same time, it defines dramatic education, its specifics in kindergarten, the goals and the personality of the teacher. Then the methods and techniques of dramatic education, its connection with literature, criteria for the selection of literature and appropriate literary genres for preschool age. The last chapter is devoted to Petr Horáček and his books, on which the drama lessons in the practical part are based on. The practical part consists of ten lessons on chosen books, which are: Silly Suzy Goose, The Mouse who ate the moon, A Best Friend for Bear, Blue penguin, The Best Place in the World, The Perfect Present, The Greedy goat, The Mouse who wasn't scared, Puffin Peter and Elephant. The lessons are implemented in one heterogeneous group of children in preschool age. These lessons explore how can books be used practically in dramatical education. After the implementation of all lectures, reflection and dialogue with children is conducted, looking for understanding of recent lesson which is evaluated afterwards. KEYWORD kindergarden, dramatic education, Petr Horáček, preschool child, methods...