dc.contributor.advisor | Magidová, Markéta | |
dc.creator | Hapková, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2023-11-06T22:32:30Z | |
dc.date.available | 2023-11-06T22:32:30Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/184102 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis deals with the question of gender identity in the artistic production of French artist Claude Cahun. The theoretical part of the thesis focuses on the concept of sex, gender and identity in the context of Claude Cahun's life. Furthermore, her multiple selves, which she presents in her work through encrypted messages, is an important topic. She hides in her constructed world full of masks, masquerades, mirrors, doubles and stagings, behind the curtain of which she only let her partner, Suzanne Malherbe. The didactic part of the bachelor's thesis is focused on the proposal of the use of the photomontage technique in art education and its connection with other disciplines. The initial inspiration comes from the photomontages contained in the book Aveux non avenus, complementing the mostly autobiographical text by Claude Cahun. The main theme of the book is the search for oneself and one's own identity through text and illustrative images. In the book, Cahun has created her own world by rearranging her photographs and forming new wholes, which she has achieved through photomontage. The practical part of the bachelor thesis is focused on the photographic work of Claude Cahun. I first discuss the principles in her photographic work and their more general analysis. I then analyse three... | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá otázkou genderové identity v umělecké tvorbě francouzské umělkyně Claude Cahun. Teoretická část práce je zaměřena na pojetí pohlaví, genderu a identity v kontextu života Claude Cahun. Dále je důležitým tématem její mnohočetné já, které prezentuje ve svém díle skrze zašifrované zprávy. Ukrývá se ve svém zkonstruovaném světě plném masek, maškarád, zrcadel, dvojníků a inscenací, za jehož oponu pouštěla pouze svou partnerku Suzanne Malherbe. Didaktická část bakalářské práce je zaměřena na návrh využití techniky fotomontáže ve výuce výtvarné výchovy a její propojení s dalšími obory. Výchozí inspirací jsou fotomontáže obsažené v knize Aveux non avenus doplňující převážně autobiografický text Claude Cahun. Hlavním tématem knihy je hledání sebe sama a vlastní identity prostřednictvím textu a ilustrativních obrazů. Cahun v knize vytvořila vlastní svět díky přeskupování svých fotografií a utváření nových celků, čehož docílila právě prostřednictvím fotomontáže. Praktická část bakalářské práce je zaměřena na fotografickou tvorbu Claude Cahun. Nejprve se věnuji principům v jejím fotografickém díle a jejich obecnější analýze. Následně analyzuji tři konkrétní série fotografií či fotografie, ke kterým přidávám vlastní komentář prostřednictvím vlastního autorského fotografického projektu.... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Claude Cahun | cs_CZ |
dc.subject | fotografie | cs_CZ |
dc.subject | autoportrét | cs_CZ |
dc.subject | gender | cs_CZ |
dc.subject | identita | cs_CZ |
dc.subject | surrealismus | cs_CZ |
dc.subject | koláž | cs_CZ |
dc.subject | fotomontáž | cs_CZ |
dc.subject | Claude Cahun | en_US |
dc.subject | photography | en_US |
dc.subject | self-portrait | en_US |
dc.subject | gender | en_US |
dc.subject | identity | en_US |
dc.subject | surrealism | en_US |
dc.subject | collage | en_US |
dc.subject | photomontage | en_US |
dc.title | Genderová identita v díle Claude Cahun | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-06 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 257335 | |
dc.title.translated | Gender Identity in the Work of Claude Cahun | en_US |
dc.contributor.referee | Kitzbergerová, Leonora | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Art Education Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Art Education Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá otázkou genderové identity v umělecké tvorbě francouzské umělkyně Claude Cahun. Teoretická část práce je zaměřena na pojetí pohlaví, genderu a identity v kontextu života Claude Cahun. Dále je důležitým tématem její mnohočetné já, které prezentuje ve svém díle skrze zašifrované zprávy. Ukrývá se ve svém zkonstruovaném světě plném masek, maškarád, zrcadel, dvojníků a inscenací, za jehož oponu pouštěla pouze svou partnerku Suzanne Malherbe. Didaktická část bakalářské práce je zaměřena na návrh využití techniky fotomontáže ve výuce výtvarné výchovy a její propojení s dalšími obory. Výchozí inspirací jsou fotomontáže obsažené v knize Aveux non avenus doplňující převážně autobiografický text Claude Cahun. Hlavním tématem knihy je hledání sebe sama a vlastní identity prostřednictvím textu a ilustrativních obrazů. Cahun v knize vytvořila vlastní svět díky přeskupování svých fotografií a utváření nových celků, čehož docílila právě prostřednictvím fotomontáže. Praktická část bakalářské práce je zaměřena na fotografickou tvorbu Claude Cahun. Nejprve se věnuji principům v jejím fotografickém díle a jejich obecnější analýze. Následně analyzuji tři konkrétní série fotografií či fotografie, ke kterým přidávám vlastní komentář prostřednictvím vlastního autorského fotografického projektu.... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis deals with the question of gender identity in the artistic production of French artist Claude Cahun. The theoretical part of the thesis focuses on the concept of sex, gender and identity in the context of Claude Cahun's life. Furthermore, her multiple selves, which she presents in her work through encrypted messages, is an important topic. She hides in her constructed world full of masks, masquerades, mirrors, doubles and stagings, behind the curtain of which she only let her partner, Suzanne Malherbe. The didactic part of the bachelor's thesis is focused on the proposal of the use of the photomontage technique in art education and its connection with other disciplines. The initial inspiration comes from the photomontages contained in the book Aveux non avenus, complementing the mostly autobiographical text by Claude Cahun. The main theme of the book is the search for oneself and one's own identity through text and illustrative images. In the book, Cahun has created her own world by rearranging her photographs and forming new wholes, which she has achieved through photomontage. The practical part of the bachelor thesis is focused on the photographic work of Claude Cahun. I first discuss the principles in her photographic work and their more general analysis. I then analyse three... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |