Akční výzkum: Rozvoj čtenářské gramotnosti v 6. ročníku ZŠ
Action Research: Development of Reading Literacy at Secondary School
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184215Identifikátory
SIS: 259153
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Starý, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
7. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čtení, čtenářská gramotnost, rozvoj čtenářství, vztah ke čtení, dílny čtení, RWCT, akční výzkumKlíčová slova (anglicky)
reading, reading literacy, development of reading, attitude to reading, reading workshopsDiplomová práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti v nižším sekundárním vzdělávání (dle mezinárodní klasifikace ISCED 2). Z hlediska formy je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické části práce je blíže vymezena čtenářská gramotnost jako důležitá kompetence pro život ve společnosti, popsány jsou její jednotlivé složky, problematické postavení v kurikulárních dokumentech českého vzdělávání a vhodné metody pro její rozvoj. Výzkumná část práce obsahuje popis akčního výzkumu realizovaného v 6. ročníku základní školy s cílem zlepšit čtenářskou gramotnost vybraných žáků. Na základě pozorování, dotazníkového šetření o vztahu ke čtení a pretestu zjišťujícího současný stav čtenářské gramotnosti žáků jsou vymezeny dílčí intervenční kroky, které jsou následně realizovány a zhodnoceny. Výzkum ukazuje, že pravidelné a systematické zařazování metod RWCT a dílen čtení vede k rozvoji čtenářských dovedností a vztahu ke čtení, tzn. formuje vnitřní potřebu číst, utváří čtenářské návyky a podporuje zájem o vzájemné sdílení čtenářské zkušenosti. Závěrem jsou formulována doporučení pro další práci ve vybrané třídě, aby byla čtenářská gramotnost rozvíjena i nadále. KLÍČOVÁ SLOVA čtení, čtenářská gramotnost, rozvoj čtenářství, vztah ke čtení, dílny čtení, RWCT, akční výzkum
The thesis deals with the development of reading literacy in lower secondary education (according to the international classification ISCED 2). It is divided into a theoretical and a research part. The theoretical part of the thesis defines reading literacy as an important competence for life in society, describes its individual components, its problematic position in the curriculum documents of Czech education and appropriate methods for its development. The research part of the thesis contains a description of the action research. The aim of the research is to improve the reading literacy of selected pupils at secondary school. First, we conducted an observation, a questionnaire survey to identify attitude to reading, and a pretest to determine students' reading literacy levels. Then, we designed intervention methods, implemented them and evaluated them. The research shows that regular and systematic inclusion of RWCT methods and reading workshops leads to the development of reading skills and a attitude to reading, especially it forms an inner need to read, creates reading habits and supports sharing reading experiences with each other. In conclusion, we propose recommendations for next work in the classroom, which will support the further development of reading literacy and motivate pupils to...