dc.contributor.advisor | Chejnová, Pavla | |
dc.creator | Žemlová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2023-11-06T12:45:00Z | |
dc.date.available | 2023-11-06T12:45:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/184216 | |
dc.description.abstract | The focus of this thesis is to explore the development of communicative competence in an elementary school pupil. The research aims to analyse the specific areas of lexical and grammatical competence development in this pupil. The theoretical part of the research defines key terms related to communication. Moreover, it is focused on childrens' speech with the emphasis on the acquisition of specific means of communication that constitute the communicative competence. It also mentions various speech disorders which may follow the linguistic phenomenon of ontogenesis. It introduces several methods which can be used to analyse the child's speech level. The focus of the research is the vocabulary diversity of an elementary pupil (2nd grade student), calculated using the Type-Token ratio (TTR). The research also focuses on the complexity of syntax structures, represented by the number of simple and more complicated sentences in a speech. Data were collected by recording non- scripted interviews over a 6-month period. Three interviews were spontaneous, while the remaining three were centred around a specific topic. In the latter interviews, the subject had the option to prepare for the interview and fill in a given worksheet, allowing for a more structured speech. The interviews were transcribed according... | en_US |
dc.description.abstract | Tématem této diplomové práce je rozvoj komunikační kompetence žáka mladšího školního věku. Cílem výzkumu je analýza rozvoje komunikační kompetence žáka mladšího školního věku, konkrétně rozvoj lexikální a gramatické kompetence. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů, které souvisí s komunikací. Dále se zabývá dětskou řečí a specifiky osvojování jednotlivých komunikačních prostředků, které tvoří komunikační kompetenci. Zmiňuje se o několika poruchách řeči, které mohou ontogenezi jazykových jevů provázet. Představuje několik metod zkoumání dětské řeči. Výzkum této práce se zabývá rozmanitostí slovní zásoby dítěte mladšího školního věku (zde konkrétně 2. ročníku ZŠ), vypočítané pomocí indexu TTR ratio. Předmětem výzkumu byla i složitost syntaktických struktur, reprezentována poměrem vět jednoduchých a souvětí v projevu. Data byla získávána audionahrávkami neřízených rozhovorů po dobu šesti měsíců, přičemž tři rozhovory byly spontánní a tři z nich byly na stejné téma s možností přípravy dítěte a oporou pracovního listu, který poskytoval možnou strukturu projevu. Rozhovory byly přepsány podle ortografické transkripce CHAT s modifikací týkající se zachování velkých písmen a interpunkce. Data z každého rozhovoru byla vyhodnocena zvlášť a následně porovnána mezi sebou a jejich výsledky byly porovnány s... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Komunikační kompetence | cs_CZ |
dc.subject | dětská řeč | cs_CZ |
dc.subject | osvojování jazyka | cs_CZ |
dc.subject | komunikační prostředky | cs_CZ |
dc.subject | lexikální kompetence | cs_CZ |
dc.subject | slovní zásoba | cs_CZ |
dc.subject | gramatická kompetence | cs_CZ |
dc.subject | Communicative competence | en_US |
dc.subject | child's speech | en_US |
dc.subject | first language acquisition | en_US |
dc.subject | means of communication | en_US |
dc.subject | lexical competence | en_US |
dc.subject | vocabulary | en_US |
dc.subject | grammatical competence | en_US |
dc.title | Rozvoj komunikační kompetence u žáka mladšího školního věku | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-07 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 244809 | |
dc.title.translated | Development of Communicative Competence in an Elementary School Pupil | en_US |
dc.contributor.referee | Babušová, Gabriela | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tématem této diplomové práce je rozvoj komunikační kompetence žáka mladšího školního věku. Cílem výzkumu je analýza rozvoje komunikační kompetence žáka mladšího školního věku, konkrétně rozvoj lexikální a gramatické kompetence. Teoretická část obsahuje vymezení pojmů, které souvisí s komunikací. Dále se zabývá dětskou řečí a specifiky osvojování jednotlivých komunikačních prostředků, které tvoří komunikační kompetenci. Zmiňuje se o několika poruchách řeči, které mohou ontogenezi jazykových jevů provázet. Představuje několik metod zkoumání dětské řeči. Výzkum této práce se zabývá rozmanitostí slovní zásoby dítěte mladšího školního věku (zde konkrétně 2. ročníku ZŠ), vypočítané pomocí indexu TTR ratio. Předmětem výzkumu byla i složitost syntaktických struktur, reprezentována poměrem vět jednoduchých a souvětí v projevu. Data byla získávána audionahrávkami neřízených rozhovorů po dobu šesti měsíců, přičemž tři rozhovory byly spontánní a tři z nich byly na stejné téma s možností přípravy dítěte a oporou pracovního listu, který poskytoval možnou strukturu projevu. Rozhovory byly přepsány podle ortografické transkripce CHAT s modifikací týkající se zachování velkých písmen a interpunkce. Data z každého rozhovoru byla vyhodnocena zvlášť a následně porovnána mezi sebou a jejich výsledky byly porovnány s... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The focus of this thesis is to explore the development of communicative competence in an elementary school pupil. The research aims to analyse the specific areas of lexical and grammatical competence development in this pupil. The theoretical part of the research defines key terms related to communication. Moreover, it is focused on childrens' speech with the emphasis on the acquisition of specific means of communication that constitute the communicative competence. It also mentions various speech disorders which may follow the linguistic phenomenon of ontogenesis. It introduces several methods which can be used to analyse the child's speech level. The focus of the research is the vocabulary diversity of an elementary pupil (2nd grade student), calculated using the Type-Token ratio (TTR). The research also focuses on the complexity of syntax structures, represented by the number of simple and more complicated sentences in a speech. Data were collected by recording non- scripted interviews over a 6-month period. Three interviews were spontaneous, while the remaining three were centred around a specific topic. In the latter interviews, the subject had the option to prepare for the interview and fill in a given worksheet, allowing for a more structured speech. The interviews were transcribed according... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |