Doplněk - komparace odborného a školského pojetí
Complement - The Comparison of Academic and School Conception
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184247Identifikátory
SIS: 236508
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hirschová, Milada
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
7. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
český jazyk, doplněk, komunikačně pojatá výchova, konstruktivismus, výuka doplňku, návrh lekcíKlíčová slova (anglicky)
Czech language, complement, communicative teaching, constructivism, teaching of complement, lesson plansDiplomová práce Doplněk - komparace odborného a školského pojetí zkoumá odborné a školské pojetí často diskutovaného větného členu doplněk. Autor v práci porovnává vybrané lingvistické přístupy k doplňku, svou pozornost klade primárně na podobnosti a rozdíly v jednotlivých koncepcích - co lingvisté (ne)považují za doplněk, jak je doplněk realizován, jaké je dělení doplňku. Ve školském pojetí autor analyzuje klíčové vzdělávací dokumenty (rámcové vzdělávací programy, požadavky k didaktickému testu z českého jazyka, požadavky k jednotné přijímací zkoušce z českého jazyka a učebnice užívané při výuce češtiny) a pohled vyučujících na tento větný člen. Autor si klade za cíl zjistit, je-li doplněk povinnou součástí vzdělávání a poskytují- li učebnice vhodnou oporu k funkční práci s doplňkem. V závěru práce autor na základě výše popsané analýzy navrhuje tři vlastní metodické lekce, které mohou být využity v hodinách českého jazyka. Východiskem pro tyto lekce jsou komunikační cíle výuky češtiny, konstruktivistický model výuky, integrace jazykové a slohové, příp. literární složky českého jazyka - koncepty taktéž rozebrané v teoretické části práce. Práce ukazuje značně rozkolísaný přístup k doplňku. Nejen že není lingvistický pohled na doplněk jednotní (někteří autoři jej uznávají, jiní odmítají), i pohled...
The master thesis "Complement - The Comparison of Academic and School Conception" examines the professional and school concepts of the often-discussed clause element - complement. The author compares selected linguistic approaches to the complement, focusing primarily on the similarities and differences in the different conceptions - what linguists (dis)consider to be a complement, how the complement is realized, what is the division of the complement. In the school conception, the author analyses the key educational documents (the Framework Educational Programmes, the requirements for the didactic test in Czech language, the requirements for the Unified Entrance Examination in Czech language and the textbooks used in teaching Czech) and the teachers' view of this clause element. The author aims to find out whether the complement is a compulsory part of education and whether textbooks provide appropriate support for functional work with the complement. In the conclusion of the paper, the author proposes three methodological lessons of his own, based on the above-mentioned analysis, which can be used in Czech language classes. The starting points for these lessons are the communicative goals of Czech language teaching, the constructivist model of teaching, and the integration of linguistic and...