4D Rubikova kostka: reprezentace a řešení metodami umělé inteligence
Artifical intelligence to represent and solve 4D Rubic cube
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/184283/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184283Identifiers
Study Information System: 247771
Collections
- Kvalifikační práce [11264]
Author
Advisor
Referee
Majerech, Vladan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Computer Science with specialisation in Artificial Intelligence
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
7. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
umělá inteligence|4D rubikova kostka|genetické algoritmyKeywords (English)
4D rubic cube|artificial inteligence|genetic algorithmHlavním cílem této práce je zobecnit řešič Rubikovy kostky Michaela Herdyho pomocí evolučních strategií pro čtyřrozměrnou Rubikovu kostku. Dále práce studuje jeho vlast- nosti, snaží se ho vylepšit a porovnává výsledky s poznatky El-Souraniho a Borschbacha. Vysvětluje také zvolený způsob zobrazení čtyřrozměrného objektu do 3D a lehce nazna- čuje intuici pro snazší pochopení a představu. Součástí práce je také grafické prostředí, ve kterém lze vše názorně demonstrovat. 1
The main goal of this thesis is to generalize Micheal Herdy's algorithm for solving Ru- bik's cube using evolutionary strategies for a 4D Rubik's cube. The thesis then studies its characteristics, attempts to improve it, and compares the results with the findings of El- Sourani and Borschbach. The thesis explains the chosen projection of a four-dimensional object into 3D, and slightly suggests the intuition for a better understanding and idea. This work also includes a graphic environment in which everything can be demonstrated visually. 1