Znalosti o fungování a onemocnění ledvin u žáků 2. stupně vybraných základních škol
Knowledge of kidney function and disease in upper elementary school pupils of selected elementary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184354Identifikátory
SIS: 211711
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váchová, Alena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
7. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, základní škola, ledviny, onemocnění ledvin, prevenceKlíčová slova (anglicky)
Framework Education Programme, School Education Programme, elementary school, kidneys, kidney disease, preventionDiplomová práce s názvem Znalosti o fungování a onemocnění ledvin u žáků 2. stupně vybraných základních škol se zabývá tím, jaké znalosti mají žáci vybraných základních škol o ledvinách a o onemocnění ledvin. Cílem práce je ukázat, jaké znalosti mají žáci posledních dvou ročníků vybraných základních škol o stavbě a funkci ledvin, o onemocnění ledvin a možnostech jak onemocnění předcházet, zejména pokud jde o vhodnou životosprávu a pohybový režim. V teoretické části se práce zaměřuje na popis stavby a funkce ledvin, zmiňuje se o onemocnění ledvin a možnostmi jejich léčby, dále pak vývojem dialyzační léčby od roku 2015 a předpoklady úspěšnosti léčby. V neposlední řadě nahlíží do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, v němž se soustředí na oblasti dotýkající se tématu ledvin a jejich zdraví. Praktická část obsahuje rozbor odpovědí žáků vybraných základních škol na otázky v dotazníku, který obsahuje otázky zaměřené na znalosti o stavbě a funkci ledvin, o možných rizicích pro zdraví ledvin, ovlivnění zdraví ledvin stravou a pitným režimem, o prevenci onemocnění. Z výsledků dotazníkového šetření vyplývá, že žáci mají znalosti celkově mírně nadprůměrné. Celkový průměrný výsledek žáků všech vybraných základních škol dosáhl 65,11 % správných odpovědí. Velmi dobré znalosti prokázali žáci v...
The dissertation entitled Knowledge of kidney function and disease in upper elementary school pupils of selected elementary schools focuses on what knowledge of kidneys and kidney disease among pupils of selected elementary schools. The objective of the thesis is to show what knowledge pupils of the final two grades of selected elementary schools have about the structure and function of the kidneys as well as kidney disease and the possibilities of disease prevention, namely in terms of a suitable lifestyle and exercise. The theoretical part of the dissertation focuses on the description of the structure and function of the kidneys, kidney diseases and their treatment options, as well as the development of dialysis treatment since 2015 and assumptions about the success of the treatment. Importantly, it examines the Framework Educational Programme for elementary education, where the focus is on areas related to the topic of kidneys and their health. The practical part consists of an analysis of the answers of selected elementary school students to the questions in a questionnaire which contains questions focused on knowledge about kidney structure and function, possible risks to kidney health, the influence of diet and drinking habits on kidney health, and about disease prevention. Following from...