"Heslo doby zní: rychle. Smysl doby je: proměna. Taková je metoda i cíl". Vliv SSSR a sovětského umělce na Československou meziválečnou avantgardu
"The watchword of the times is: fast. The meaning of the times is: transformation. That is the method and the goal." The influence of the USSR and the Soviet artist on the Czechoslovak interwar avant-garde
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184395Identifikátory
SIS: 257009
Kolekce
- Kvalifikační práce [23820]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Beneš, Zdeněk
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - české dějiny v evropském kontextu
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
7. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Avantgarda|československá divadelní avantgarda|SSSR|propaganda|E. F. Burian|Jindřich Honzl|Jiří Voskovec|Jan Werich|Osvobozené divadlo|divadlo D34Klíčová slova (anglicky)
Avant-garde|Czechoslovak theatrical avant-garde|SSSR|propaganda|E. F. Burian|Jindřich Honzl|Jiří Voskovec|Jan Werich|Osvobozené divadlo|divadlo D34(česky) Cílem interdisciplinárně pojaté diplomové práce je zpracování vlivu Sovětského svazu a sovětského umělce na Československou divadelní avantgardu v meziválečných letech s lehkým přesahem do poválečné éry. Cílem je ukázat, jak se s vlivy různorodě vypořádala mladá avantgarda - konkrétně na příkladech E. F. Buriana a avantgardních divadlech, ve kterých E. F. Burian účinkoval či je spoluzakládal, dále pak na Osvobozeném divadlu Jiřího Voskovce a Jana Wericha a osobnosti Jindřicha Honzla, která je významným pojítkem mezi těmito dvěma divadly a zároveň i výrazným propagátorem inovativních divadelních postupů ze sovětského prostředí. Zvláštní dělení vlivu na sovětskou propagandu a sovětského umělce já dáno tím, že ne vždy měl sovětský umělec roli pouze propagandistickou, ale byl inspirací hlavně artistní, a ačkoliv byla role umělce často s propagandou spojená, nedělo se tomu tak bezvýhradně. Vzhledem k tématu práce využívám metodologii komparativní analýzy. Zdrojem práce budou především primární texty (archivní fondy, dobové manifesty, pojednání), dále pak tisk a sekundární literatura. Název práce, Heslo doby zní: rychle. Smysl doby je: proměna. Taková je metoda i cíl je citací Josefa Hory a odkazuje ke generačnímu vnímání nutnosti změny v kultuře a životě po první světové válce a hledání nové...
(in English): The aim of this Intersdisciplinary diploma thesis is to analyze the influence of the Soviet Union and Soviet artists on Avant-Garde Czechoslovak theatre during the years of the First Republic and including a slight overlap into the post-Second World War era. The purpose is to show the different approaches of the emerging Avant-Garde movement in Czechoslovakia and its reaction to Soviet influence. These approaches are specifically shown in the examples of E.F. Burian and the various Avant-Garde theatres in which E.F. Burian performed or co-founded. The emphasis then shifts to the Osvobozené divadlo of Jiří Voskovec and Jan Werich and looks at the influence of Jindřich Honzl - an important link between these two theatres and a prominent promoter of innovative theatre aesthetics from the Soviet environment. The difficulty of assessing the influence of Soviet propaganda and Soviet artists is also due to the fact that Soviet artists were not always working towards a Soviet goal but were documenting purely artistic responses in the social conditions in which they were working. I use the methodology of comparative analysis. The source of the work will be first and foremost primary texts (such as archival funds, period manifestos, essays), then press and secondary literature. The title of the...