Zobrazit minimální záznam

Meditation, contemplation, spirituality in art
dc.contributor.advisorFulková, Marie
dc.creatorDunajová, Karolína
dc.date.accessioned2023-11-06T22:54:03Z
dc.date.available2023-11-06T22:54:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184473
dc.description.abstractThis thesis focuses on the concepts of meditation, contemplation and spirituality in visual art. It tries to explain and describe them in the framework of artistic creation in historical and contemporary contexts, in general terms, but also in pedagogical and didactic theories and approaches. The aim of the thesis is to introduce the reader to these concepts within art, pedagogical theory and practice, and to find out how other educators work with these issues within art classes. The theoretical part describes various artistic movements, tendencies, approaches and inspirational perspectives on the themes of meditation, contemplation and spirituality through visual or performative works and artist's statements. The practical part includes the artist's approach to these themes in her own artistic elaboration of the artist's work realized outdoors. In the didactic part, specific artistic tasks and procedures are formulated, which are realized by the pupils of the Primary Art School in Štětí. The didactic work is concluded with a questionnaire survey of 23 respondents of primary and art schools. The results show how teachers work with the concepts in the school and personal level, in what ways they enrich the spiritual life of pupils in the context of teaching and where they look for suggestions,...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zaměřuje na pojmy meditace, kontemplace a spiritualita ve výtvarném umění. Snaží se je vysvětlit a popsat v rámci umělecké tvorby v historických i současných kontextech, obecném pojetí, ale taktéž i v pedagogicko-didaktických teoriích a přístupech. Cílem práce je seznámit čtenáře s těmito pojmy v rámci umělecké, pedagogické teorie i praxe a zároveň zjistit, jakým způsobem s touto problematikou pracují další pedagogové v rámci hodin výtvarné výchovy. Teoretická část popisuje různé umělecké směry, tendence, přístupy a inspirativní pohled na tématiku meditace, kontemplace a spirituality skrze výtvarná či performativní díla a umělecké výpovědi umělců. Praktická část zahrnuje umělecký přístup autorky k těmto tématům ve vlastním výtvarném zpracování autorské tvorby realizované přírodě. V didaktické části jsou formulovány konkrétní výtvarné úkoly a postupy, které jsou realizovány žáky Základní umělecké školy ve Štětí. Závěr didaktické práce je zakončen dotazníkovým šetřením 23 respondentů základních a uměleckých škol. Výsledky ukazují, jakým způsobem s pojmy učitelé pracují ve školní i osobní rovině, jakými způsoby obohacují v rámci výuky duchovní život žáků a kde hledají náměty, zdroje a inspiraci. V závěru jsou shrnuty výsledky všech částí práce a formulovány další kroky, jakým...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectkresbacs_CZ
dc.subjectmalbacs_CZ
dc.subjectprojektcs_CZ
dc.subjectduchovnícs_CZ
dc.subjectracionálnícs_CZ
dc.subjectintuitivnícs_CZ
dc.subjectstylcs_CZ
dc.subjectmeditacecs_CZ
dc.subjectkrásacs_CZ
dc.subjectharmoniecs_CZ
dc.subjectdrawingen_US
dc.subjectpaintingen_US
dc.subjectprojecten_US
dc.subjectspiritualen_US
dc.subjectrationalen_US
dc.subjectintuitive,styleen_US
dc.subjectmeditationen_US
dc.subjectbeautyen_US
dc.subjectharmonyen_US
dc.titleMeditace, Kontemplace - spiritualita ve výtvarném uměnícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-08
dc.description.departmentKatedra výtvarné výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId211924
dc.title.translatedMeditation, contemplation, spirituality in arten_US
dc.contributor.refereeJakubcová Hajdušková, Lucie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchovacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Arten_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Arten_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zaměřuje na pojmy meditace, kontemplace a spiritualita ve výtvarném umění. Snaží se je vysvětlit a popsat v rámci umělecké tvorby v historických i současných kontextech, obecném pojetí, ale taktéž i v pedagogicko-didaktických teoriích a přístupech. Cílem práce je seznámit čtenáře s těmito pojmy v rámci umělecké, pedagogické teorie i praxe a zároveň zjistit, jakým způsobem s touto problematikou pracují další pedagogové v rámci hodin výtvarné výchovy. Teoretická část popisuje různé umělecké směry, tendence, přístupy a inspirativní pohled na tématiku meditace, kontemplace a spirituality skrze výtvarná či performativní díla a umělecké výpovědi umělců. Praktická část zahrnuje umělecký přístup autorky k těmto tématům ve vlastním výtvarném zpracování autorské tvorby realizované přírodě. V didaktické části jsou formulovány konkrétní výtvarné úkoly a postupy, které jsou realizovány žáky Základní umělecké školy ve Štětí. Závěr didaktické práce je zakončen dotazníkovým šetřením 23 respondentů základních a uměleckých škol. Výsledky ukazují, jakým způsobem s pojmy učitelé pracují ve školní i osobní rovině, jakými způsoby obohacují v rámci výuky duchovní život žáků a kde hledají náměty, zdroje a inspiraci. V závěru jsou shrnuty výsledky všech částí práce a formulovány další kroky, jakým...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis focuses on the concepts of meditation, contemplation and spirituality in visual art. It tries to explain and describe them in the framework of artistic creation in historical and contemporary contexts, in general terms, but also in pedagogical and didactic theories and approaches. The aim of the thesis is to introduce the reader to these concepts within art, pedagogical theory and practice, and to find out how other educators work with these issues within art classes. The theoretical part describes various artistic movements, tendencies, approaches and inspirational perspectives on the themes of meditation, contemplation and spirituality through visual or performative works and artist's statements. The practical part includes the artist's approach to these themes in her own artistic elaboration of the artist's work realized outdoors. In the didactic part, specific artistic tasks and procedures are formulated, which are realized by the pupils of the Primary Art School in Štětí. The didactic work is concluded with a questionnaire survey of 23 respondents of primary and art schools. The results show how teachers work with the concepts in the school and personal level, in what ways they enrich the spiritual life of pupils in the context of teaching and where they look for suggestions,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV