dc.contributor.advisor | Fulková, Marie | |
dc.creator | Dunajová, Karolína | |
dc.date.accessioned | 2023-11-06T22:54:03Z | |
dc.date.available | 2023-11-06T22:54:03Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/184473 | |
dc.description.abstract | This thesis focuses on the concepts of meditation, contemplation and spirituality in visual art. It tries to explain and describe them in the framework of artistic creation in historical and contemporary contexts, in general terms, but also in pedagogical and didactic theories and approaches. The aim of the thesis is to introduce the reader to these concepts within art, pedagogical theory and practice, and to find out how other educators work with these issues within art classes. The theoretical part describes various artistic movements, tendencies, approaches and inspirational perspectives on the themes of meditation, contemplation and spirituality through visual or performative works and artist's statements. The practical part includes the artist's approach to these themes in her own artistic elaboration of the artist's work realized outdoors. In the didactic part, specific artistic tasks and procedures are formulated, which are realized by the pupils of the Primary Art School in Štětí. The didactic work is concluded with a questionnaire survey of 23 respondents of primary and art schools. The results show how teachers work with the concepts in the school and personal level, in what ways they enrich the spiritual life of pupils in the context of teaching and where they look for suggestions,... | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zaměřuje na pojmy meditace, kontemplace a spiritualita ve výtvarném umění. Snaží se je vysvětlit a popsat v rámci umělecké tvorby v historických i současných kontextech, obecném pojetí, ale taktéž i v pedagogicko-didaktických teoriích a přístupech. Cílem práce je seznámit čtenáře s těmito pojmy v rámci umělecké, pedagogické teorie i praxe a zároveň zjistit, jakým způsobem s touto problematikou pracují další pedagogové v rámci hodin výtvarné výchovy. Teoretická část popisuje různé umělecké směry, tendence, přístupy a inspirativní pohled na tématiku meditace, kontemplace a spirituality skrze výtvarná či performativní díla a umělecké výpovědi umělců. Praktická část zahrnuje umělecký přístup autorky k těmto tématům ve vlastním výtvarném zpracování autorské tvorby realizované přírodě. V didaktické části jsou formulovány konkrétní výtvarné úkoly a postupy, které jsou realizovány žáky Základní umělecké školy ve Štětí. Závěr didaktické práce je zakončen dotazníkovým šetřením 23 respondentů základních a uměleckých škol. Výsledky ukazují, jakým způsobem s pojmy učitelé pracují ve školní i osobní rovině, jakými způsoby obohacují v rámci výuky duchovní život žáků a kde hledají náměty, zdroje a inspiraci. V závěru jsou shrnuty výsledky všech částí práce a formulovány další kroky, jakým... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | kresba | cs_CZ |
dc.subject | malba | cs_CZ |
dc.subject | projekt | cs_CZ |
dc.subject | duchovní | cs_CZ |
dc.subject | racionální | cs_CZ |
dc.subject | intuitivní | cs_CZ |
dc.subject | styl | cs_CZ |
dc.subject | meditace | cs_CZ |
dc.subject | krása | cs_CZ |
dc.subject | harmonie | cs_CZ |
dc.subject | drawing | en_US |
dc.subject | painting | en_US |
dc.subject | project | en_US |
dc.subject | spiritual | en_US |
dc.subject | rational | en_US |
dc.subject | intuitive,style | en_US |
dc.subject | meditation | en_US |
dc.subject | beauty | en_US |
dc.subject | harmony | en_US |
dc.title | Meditace, Kontemplace - spiritualita ve výtvarném umění | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-08 | |
dc.description.department | Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 211924 | |
dc.title.translated | Meditation, contemplation, spirituality in art | en_US |
dc.contributor.referee | Jakubcová Hajdušková, Lucie | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy, střední školy a základní umělecké školy - výtvarná výchova | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zaměřuje na pojmy meditace, kontemplace a spiritualita ve výtvarném umění. Snaží se je vysvětlit a popsat v rámci umělecké tvorby v historických i současných kontextech, obecném pojetí, ale taktéž i v pedagogicko-didaktických teoriích a přístupech. Cílem práce je seznámit čtenáře s těmito pojmy v rámci umělecké, pedagogické teorie i praxe a zároveň zjistit, jakým způsobem s touto problematikou pracují další pedagogové v rámci hodin výtvarné výchovy. Teoretická část popisuje různé umělecké směry, tendence, přístupy a inspirativní pohled na tématiku meditace, kontemplace a spirituality skrze výtvarná či performativní díla a umělecké výpovědi umělců. Praktická část zahrnuje umělecký přístup autorky k těmto tématům ve vlastním výtvarném zpracování autorské tvorby realizované přírodě. V didaktické části jsou formulovány konkrétní výtvarné úkoly a postupy, které jsou realizovány žáky Základní umělecké školy ve Štětí. Závěr didaktické práce je zakončen dotazníkovým šetřením 23 respondentů základních a uměleckých škol. Výsledky ukazují, jakým způsobem s pojmy učitelé pracují ve školní i osobní rovině, jakými způsoby obohacují v rámci výuky duchovní život žáků a kde hledají náměty, zdroje a inspiraci. V závěru jsou shrnuty výsledky všech částí práce a formulovány další kroky, jakým... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis focuses on the concepts of meditation, contemplation and spirituality in visual art. It tries to explain and describe them in the framework of artistic creation in historical and contemporary contexts, in general terms, but also in pedagogical and didactic theories and approaches. The aim of the thesis is to introduce the reader to these concepts within art, pedagogical theory and practice, and to find out how other educators work with these issues within art classes. The theoretical part describes various artistic movements, tendencies, approaches and inspirational perspectives on the themes of meditation, contemplation and spirituality through visual or performative works and artist's statements. The practical part includes the artist's approach to these themes in her own artistic elaboration of the artist's work realized outdoors. In the didactic part, specific artistic tasks and procedures are formulated, which are realized by the pupils of the Primary Art School in Štětí. The didactic work is concluded with a questionnaire survey of 23 respondents of primary and art schools. The results show how teachers work with the concepts in the school and personal level, in what ways they enrich the spiritual life of pupils in the context of teaching and where they look for suggestions,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |