Výuka hydrobiologických témat v přírodopise na 2. stupni základních škol ve Středočeském kraji
Teaching of Hydrobiological Themes in the Natural Science at 2nd Grade of Elementary Schools in Central Bohemia
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184579Identifikátory
SIS: 234677
Kolekce
- Kvalifikační práce [19340]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Andreska, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
8. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
hydrobiologie, přírodopis, 2. stupeň ZŠ, vodní prostředí, vodní fauna a flóra, bioindikátoryKlíčová slova (anglicky)
hydrobiology, natural science, 2nd Grade of Elementary schools, aquatic environment, aquatic fauna and flora, bioindicatorsDiplomová práce se zabývá výukou hydrobiologických témat v hodinách přírodopisu na 2. stupni základních škol, a to konkrétně oblastí Středočeského kraje. Cílem mé diplomové práce je čtenáře uvést do problematiky hydrobiologických témat v hodinách přírodopisu a implementovat je do výuky na druhém stupni základních škol. Zjistit, jak se moc využívá praktická výuka na 2. stupni základních škol ve Středočeském kraji a jak žáky hydrobiologická témata baví. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. První teoretická část se zabývá hydrobiologickou teorií, vodním prostředím, jednotlivými zástupci z řad fauny a flóry, kteří se vyskytují ve studované oblasti. Dále pak antropologickou činností, která má vliv na vodní prostředí, a také ochranou vod a jejich biotopů v České republice. V další části se pak práce zabývá charakteristikou Středočeského kraje z pohledu hydrobiologie a vybraných zajímavých míst vhodných k exkurzím. V praktické části byly porovnávány vybrané učebnice přírodopisu nakladatelství Prodos, Taktik, Fraus a Nová škola, hodnocena byla jejich obsahová stránka z pohledu hydrobiologie. Dále bylo zjišťováno, jak se žáci seznamují v hodinách přírodopisu s hydrobiologií, zda je pro ně srozumitelná a jak moc je toto téma baví. Bylo využito online anonymního dotazníku, který byl rozeslán vybraným...
The diploma thesis is focusing on explaining the teaching of hydrobiological topics in natural science classes at the secondary level of primary schools, specifically in the Central Bohemian Region. The aim of the thesis is to: - introduce the issues of hydrobiological topics in natural science classes to the reader - to implement these topics into teaching at the secondary level of primary schools - to find out how these teachings are applied into practice on the secondary level of primary schools in the Central Bohemian Region - (and) to find out how much the students are interested in learning about hydrobiological topics The diploma thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part talks about hydrobiological theory, aquatic environment, and individual representatives of fauna and flora that occur in the studied area. It also explores the idea of anthropogenic activity (which has an impact on the aquatic environment), and the protection of waters and their habitats in the Czech Republic. In the second part, the thesis explores the characteristics of the Central Bohemian Region from the perspective of hydrobiology and selected places that are interesting and suitable for excursions. In the practical part of the thesis, selected natural science textbooks were...