Zobrazit minimální záznam

Introducing the volume of solids using Cavalieri's principle
dc.contributor.advisorVondrová, Naďa
dc.creatorFialová, Eliška
dc.date.accessioned2023-11-06T14:50:15Z
dc.date.available2023-11-06T14:50:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184768
dc.description.abstractThe aim of the thesis is to use a series of pedagogical experiments to introduce the volume of a pyramid, a cone and a sphere using Cavalieri's principle for pupils of the ninth year of primary school. First, the thesis characterizes the theories and approaches on the basis of which the experiment was built, such as the generic model theory and constructivism. The next part deals with the analysis of schoolbooks for the upper primary school and gymnasium, which are devoted to the introduction of the volumes of solids of pyramids, cones and spheres, and especially those schoolbooks which introduce the given volumes using the Cavalieri principle. The pedagogical experiment was preceded by a series of lessons focused on familiarizing pupils with given geometric solids and deriving calculations of their surfaces. This was followed by the introduction of the Cavalieri principle in the plane and also in space. In the practical part of the thesis, the tasks that were used in the pedagogical experiment are presented. The description of the course of the pedagogical experiment is supplemented by copies of the pupils' solutions. The conclusions are illustrated by the pupils' observations and summaries, which they arrived at in the form of a discussion on the tasks. At the end of the thesis, an evaluation of...en_US
dc.description.abstractCílem diplomové práce pomocí série výukových experimentů zavést objem jehlanu, kuželu a koule pomocí Cavalieriho principu u žáků devátého ročníku základní školy. Nejprve jsou v práci charakterizovány teorie a přístupy, na základě kterých byl experiment stavěn, jako je teorie generického modelu a konstruktivismus. Další část se zabývá analýzou učebnic pro 2. stupeň základní školy a gymnázia, které se věnují zavádění objemů těles jehlan, kužel a koule, a především těm učebnicím, které dané objemy zavádí pomocí Cavalieriho principu. Výukovému experimentu předcházela série hodin zaměřených na seznámení žáků s vybranými geometrickými tělesy a odvozování výpočtů jejich povrchů. Následovalo zavedení Cavalieriho principu, nejprve v rovině, následně v prostoru. V praktické části práce jsou uvedeny úlohy, které byly ve výukovém experimentu použity. Popis průběhu výukového experimentu je doplněn kopiemi řešení žáků. Závěry jsou ilustrovány postřehy žáků a shrnutími, k nimž dospěli formou diskuze nad úlohami. V závěru práce je uvedeno vyhodnocení výukového experimentu a zhodnoceno, jak žáci k výuce přistupovali a co se z ní naučili. Ukázalo se, že Cavalieriho princip je určitě jednou z možností, jak k výuce tohoto tématu přistoupit. KLÍČOVÁ SLOVA Cavalieriho princip, objem, jehlan, kužel, koulecs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectCavalieriho principcs_CZ
dc.subjectobjemcs_CZ
dc.subjectjehlancs_CZ
dc.subjectkuželcs_CZ
dc.subjectkoulecs_CZ
dc.subjectCavalieri's principleen_US
dc.subjectvolumeen_US
dc.subjectpyramiden_US
dc.subjectconeen_US
dc.subjectsphereen_US
dc.titleZavedení objemu těles pomocí Cavalieriho principucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-11
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId259337
dc.title.translatedIntroducing the volume of solids using Cavalieri's principleen_US
dc.contributor.refereeJanda, David
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Mathematics for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Mathematics for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Mathematics for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Mathematics for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce pomocí série výukových experimentů zavést objem jehlanu, kuželu a koule pomocí Cavalieriho principu u žáků devátého ročníku základní školy. Nejprve jsou v práci charakterizovány teorie a přístupy, na základě kterých byl experiment stavěn, jako je teorie generického modelu a konstruktivismus. Další část se zabývá analýzou učebnic pro 2. stupeň základní školy a gymnázia, které se věnují zavádění objemů těles jehlan, kužel a koule, a především těm učebnicím, které dané objemy zavádí pomocí Cavalieriho principu. Výukovému experimentu předcházela série hodin zaměřených na seznámení žáků s vybranými geometrickými tělesy a odvozování výpočtů jejich povrchů. Následovalo zavedení Cavalieriho principu, nejprve v rovině, následně v prostoru. V praktické části práce jsou uvedeny úlohy, které byly ve výukovém experimentu použity. Popis průběhu výukového experimentu je doplněn kopiemi řešení žáků. Závěry jsou ilustrovány postřehy žáků a shrnutími, k nimž dospěli formou diskuze nad úlohami. V závěru práce je uvedeno vyhodnocení výukového experimentu a zhodnoceno, jak žáci k výuce přistupovali a co se z ní naučili. Ukázalo se, že Cavalieriho princip je určitě jednou z možností, jak k výuce tohoto tématu přistoupit. KLÍČOVÁ SLOVA Cavalieriho princip, objem, jehlan, kužel, koulecs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the thesis is to use a series of pedagogical experiments to introduce the volume of a pyramid, a cone and a sphere using Cavalieri's principle for pupils of the ninth year of primary school. First, the thesis characterizes the theories and approaches on the basis of which the experiment was built, such as the generic model theory and constructivism. The next part deals with the analysis of schoolbooks for the upper primary school and gymnasium, which are devoted to the introduction of the volumes of solids of pyramids, cones and spheres, and especially those schoolbooks which introduce the given volumes using the Cavalieri principle. The pedagogical experiment was preceded by a series of lessons focused on familiarizing pupils with given geometric solids and deriving calculations of their surfaces. This was followed by the introduction of the Cavalieri principle in the plane and also in space. In the practical part of the thesis, the tasks that were used in the pedagogical experiment are presented. The description of the course of the pedagogical experiment is supplemented by copies of the pupils' solutions. The conclusions are illustrated by the pupils' observations and summaries, which they arrived at in the form of a discussion on the tasks. At the end of the thesis, an evaluation of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV