Připravenost učitelů na práci s nadanými žáky
Teachers Preparedness to Work with Gifted Pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184803Identifikátory
SIS: 246556
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Marádová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
nadaný žák, vzdělávání nadaných, vzdělávání učitelů, začínající učiteléKlíčová slova (anglicky)
gifted pupil, gifted education, teacher education, early career teachersTématem diplomové práce je připravenost začínajících učitelů na práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky na základních školách. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jakým způsobem jsou začínající učitelé připraveni na vzdělávání nadaných žáků. V teoretické části je vymezen pojem nadaných a mimořádně nadaných žáků v souvislosti s pregraduálním vzděláváním učitelů. Dále jsou v teoretické části vymezeny příklady související s ukázkou dobré praxe ze zahraničí. Teoretická část se také věnuje možnostem dalšího vzdělávání pedagogů v této oblasti. V empirické části diplomové práce byl nejdříve stanoven výzkumný problém, který byl řešen kvalitativním přístupem. Byl zvolen design případové studie. Výzkumný vzorek byl tvořen šesti respondenty. Sběr dat probíhal šesti polostrukturovanými rozhovory s respondenty ve věku 23 až 27 let a obsahovou analýzou dat, která zkoumala dokumenty studijních programů pedagogických fakult vysokých škol, na kterých studovali či stále studují respondenti tohoto výzkumu. V těchto dokumentech byly vyhledávány vyučované předměty zaměřené na nadané žáky. Výzkumné šetření mělo zjistit možnosti pregraduální přípravy učitelů pro práci s nadanými žáky. Bylo zjištěno, že se respondenti nejčastěji setkávají s tématikou nadaných žáků v předmětech, které nejsou zaměřené na nadané....
This thesis deals with the preparation of early career teachers to work with gifted and exceptionally gifted pupils in primary schools. The aim of the research is to find out how early career teachers are prepared for the education of gifted pupils. The theoretical part describes the issues of gifted and exceptionally gifted pupils in the context of undergraduate teacher education. The theoretical part defines examples related to good practice from abroad. In the theoretical part there are included the possibilities of further education of teachers in this area. In the empirical part of the thesis, the research problem was first set and addressed using a qualitative approach. The design of the research was a case study. The research sample consisted of six respondents. The data collection was carried out through six semi-structured interviews with respondents aged 23 to 27 years and content analysis of the data, which examined the documents of the study programmes of the faculties of education of the universities where the respondents of this research had studied or were still studying. These documents were searched for courses taught to gifted students. The research investigation was intended to find out the possibilities of undergraduate teacher preparation for working with gifted pupils. It was...