Didaktické zpracování problémů současné demokracie pro výuku základů společenských věd
Didactic treatment of the problems of contemporary democracy for teaching of social sciences
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184837Identifikátory
SIS: 258286
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fapšo, Marek
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Demokracie, problémy, výuka, nerovnosti, vzdělávání, populismus, epistemické znetvořeníKlíčová slova (anglicky)
Democracy, problems, teaching, inequalities, education, populism, epistemic disfigurationTato diplomová práce se věnuje problémům současné demokracie a jejich didaktickému zpracování pro výuku předmětu základy společenských věd na gymnáziích. Nejprve je rozebráno téma demokracie z několika různých úhlů pohledu a ty jsou vzájemně porovnávány, přičemž je částečně vycházeno i z učebnic, vzhledem k didaktickému zacílení práce. Následně je velký prostor věnován čtyřem vybraným problémům současné demokracie a několika různým pohledům na ně, přičemž vybranými problémy jsou nerovnosti, vzdělávání, populismus a epistemické znetvoření. Následuje analýza uchopení tématu v rámcových vzdělávacích programech pro gymnázia a na ni poté navazuje analýza zpracování tématu ve vybraných školních vzdělávacích programech čtyřech gymnázií, které jsou poté také z tohoto hlediska porovnány. V další podkapitole je rozebíráno, v jaké míře dostávají problémy současné demokracie prostor v učebnicích základů společenských věd pro střední školy a učebnice jsou mezi sebou porovnány. Bylo zjištěno, že v rámcových i školních vzdělávacích programech chybí kritický přístup, pojmenování problémů a jejich vtažení k současnosti. Druhá část práce obsahuje popsané návrhy čtyř vyučovacích hodin, které jsou zacíleny na zmíněné čtyři vybrané problémy a měly by částečně nahrazovat vzdělávací obsahy, které byly vyhodnoceny jako...
This master thesis deals with the issues of modern-day democracy and its didactic treatment of the way the school subject Social studies is taught at gymnázium schools. At first, the subject of democracy is discussed from many different angles, and those are compared to one another. Due to its didactic focus, the thesis partially uses school textbooks as a source. After that, great attention is given to four particular problems of the current democracy and a couple of different ways to view them. The discussed problems are inequality, education, populism, and epistemic disfiguration. Moreover, the thesis features an analysis of the approach to the subject in general education programs for gymnáziom schools. This analysis is followed up with another analysis, which deals with the treatment of the subject in the selected education programs at four different gymnázium schools, which are then compared to one another. In another subchapter, the thesis dissects the amount of attention that is paid to the problems of the current democracy in textbooks for secondary schools. These textbooks are then compared. It was discovered that general and school education programs lack a critical approach, definition of the problems, and their connection to the present day. The second part of the thesis includes...