dc.contributor.advisor | Zamboj, Michal | |
dc.creator | Kukhtenko, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-11-06T13:57:32Z | |
dc.date.available | 2023-11-06T13:57:32Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/184838 | |
dc.description.abstract | Title: Critical parts in solving constructive tasks by pupils-refugees from Ukraine Author: Bc. Anna Kukhtenko Supervisor: Mgr. Michal Zamboj, Ph.D. Abstract: Construction problems are considered to be one of the most difficult problems in mathematics education, as they are the connection of the space of geometric objects and relations (theoretical) with the space of pro-spatial graphical entities (representational). For pupil refugees from Ukraine, who have gone through the traumatic experience of emigration and adjusting to a new environment, these tasks may present additional specific challenges. The thesis analyses Czech and Ukrainian textbooks, examines differences in procedures and solution methods, individual experience and readiness of pupil-applicants going to Czech schools. The methodology is based on qualitative research, which includes working with a group of pupils from Ukraine with a worksheet and interviews with the pupils themselves to better evaluate the results. Based on these findings, appropriate pedagogical strategies and approaches can be further designed and refined to better support the success and adaptation of these pupils in the school environment. Keywords: Construction tasks, pupils-refugees, pupils with different mother language, critical places in mathematics. | en_US |
dc.description.abstract | i i Kritická místa v řešení konstrukčních úloh u žáků-uprchlíků z UkUDMiny Bc. AnnD .ukKtenko .DtedUD PDtePDtiky D didDktiky PDtePDtiky t p i MgU. MicKDl ZDPboM, PK.D. V N Konstrukční úlohy jsou považovány za jedny z nejobtížnějších úloh ve výuce matematiky, jelikož jsou propojením prostoru geometrických objektů a vztahů (teoretického) D pUostoUu grafických entit (reprezentačníKo). Pro žáky-uprchlíky z Ukrajiny, kteří v důsledku vilky na Ukrajině v roce 2022 prošli traumatizujícím zážitkem emigrace a přizpůsobování se novému prostředí, mohou tyto úlohy představovat další specifické výzvy. V UiPci pUice Me provedena analýza českých a ukrajinských učebnic, zkoumány odlišnosti postupů a metod řešení, individuální zkušenosti a připravenost žáků-uprchlíků, kteří se chystají na české školy. Metodologie je založena na kvalitativním výzkumu, který zahrnuje práci se skupinou žáků z UkUDMiny s pracovním listem a rozhovory se samotnými žáky pro objektivnější zhodnocení výsledků. Na základě těchto poznatků mohou být dále navrženy a propracovány vKodnp pedagogické strategie a přístupy, které lépe podporují úspěšnost a adaptaci těchto žáků v prostředí školního vzdělávání. Klíčová slova .onstrukční úlohy, žáci-uprchlíci, žáci s odlišným mateřským jazykem, kUiticki PtstD PDtePDtiky | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Konstrukční úlohy | cs_CZ |
dc.subject | žáci-uprchlíci | cs_CZ |
dc.subject | žáci s odlišným mateřským jazykem | cs_CZ |
dc.subject | kritická místa matematiky | cs_CZ |
dc.subject | Construction tasks | en_US |
dc.subject | pupils-refugees | en_US |
dc.subject | pupils with different mother language | en_US |
dc.subject | critical places in mathematics | en_US |
dc.title | Kritická místa v řešení konstrukčních úloh u žáků-uprchlíků z Ukrajiny | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-11 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 256792 | |
dc.title.translated | Critical parts in solving constructive tasks by pupils-refugees from Ukraine | en_US |
dc.contributor.referee | Janda, David | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | i i Kritická místa v řešení konstrukčních úloh u žáků-uprchlíků z UkUDMiny Bc. AnnD .ukKtenko .DtedUD PDtePDtiky D didDktiky PDtePDtiky t p i MgU. MicKDl ZDPboM, PK.D. V N Konstrukční úlohy jsou považovány za jedny z nejobtížnějších úloh ve výuce matematiky, jelikož jsou propojením prostoru geometrických objektů a vztahů (teoretického) D pUostoUu grafických entit (reprezentačníKo). Pro žáky-uprchlíky z Ukrajiny, kteří v důsledku vilky na Ukrajině v roce 2022 prošli traumatizujícím zážitkem emigrace a přizpůsobování se novému prostředí, mohou tyto úlohy představovat další specifické výzvy. V UiPci pUice Me provedena analýza českých a ukrajinských učebnic, zkoumány odlišnosti postupů a metod řešení, individuální zkušenosti a připravenost žáků-uprchlíků, kteří se chystají na české školy. Metodologie je založena na kvalitativním výzkumu, který zahrnuje práci se skupinou žáků z UkUDMiny s pracovním listem a rozhovory se samotnými žáky pro objektivnější zhodnocení výsledků. Na základě těchto poznatků mohou být dále navrženy a propracovány vKodnp pedagogické strategie a přístupy, které lépe podporují úspěšnost a adaptaci těchto žáků v prostředí školního vzdělávání. Klíčová slova .onstrukční úlohy, žáci-uprchlíci, žáci s odlišným mateřským jazykem, kUiticki PtstD PDtePDtiky | cs_CZ |
uk.abstract.en | Title: Critical parts in solving constructive tasks by pupils-refugees from Ukraine Author: Bc. Anna Kukhtenko Supervisor: Mgr. Michal Zamboj, Ph.D. Abstract: Construction problems are considered to be one of the most difficult problems in mathematics education, as they are the connection of the space of geometric objects and relations (theoretical) with the space of pro-spatial graphical entities (representational). For pupil refugees from Ukraine, who have gone through the traumatic experience of emigration and adjusting to a new environment, these tasks may present additional specific challenges. The thesis analyses Czech and Ukrainian textbooks, examines differences in procedures and solution methods, individual experience and readiness of pupil-applicants going to Czech schools. The methodology is based on qualitative research, which includes working with a group of pupils from Ukraine with a worksheet and interviews with the pupils themselves to better evaluate the results. Based on these findings, appropriate pedagogical strategies and approaches can be further designed and refined to better support the success and adaptation of these pupils in the school environment. Keywords: Construction tasks, pupils-refugees, pupils with different mother language, critical places in mathematics. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |