Uvádění do filozofie na gymnáziu jako didaktický problém
The introduction to philosophy at general upper secondary schools as a didactic problem
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184886Identifiers
Study Information System: 259116
Collections
- Kvalifikační práce [19340]
Author
Advisor
Referee
Pelcová, Naděžda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
didaktika filozofie, úvod do filozofie, základy společenských věd, učebnice, rámcový vzdělávací program pro gymnáziaKeywords (English)
didactics of philosophy, introduction to philosophy, social sciences, textbooks, framework educational programme for grammar schoolTato diplomová práce s názvem Uvádění do filozofie na gymnáziu jako didaktický problém se věnuje didaktice filozofie, konkrétně se zaměřuje na téma výuky úvodu do filozofie na gymnáziu. Tuto problematiku nahlíží jako didaktický problém, čímž si stanovuje ústřední perspektivu, kterou je perspektiva didaktická. Na základě odborné literatury práce nejprve rozkrývá základní aspekty didaktiky filozofie, mezi které patří výukové cíle gymnaziální filozofie, modely výuky dle způsobu strukturování učiva nebo didaktické zásady výuky filozofie. Následně se práce zaměřuje přímo na problematiku uvádění a pojmenovává klíčové momenty zahajování výuky filozofie. Dále práce soustředí svou pozornost na vybrané učebnice filozofie pro střední školy. Analyzuje jejich úvodní kapitoly, přičemž se soustředí zejména na to, zda pojetí učebnice respektuje teoretické podněty uvedené v didakticko-filozofických publikacích. Konkrétní příklady z učebnic jsou komentovány s odkazy na teorii prezentovanou v předchozích kapitolách této práce a zároveň předkládají možnosti variování učebnicových textů i úloh. Ve svém závěru pak tato diplomová práce na základě zjištěných skutečností z rozboru učebnic formuluje didaktické principy pro výuku úvodu do filozofie. Přínosem v rámci diskuse na téma uvádění žáků do filozofie se mohou tyto...
This diploma thesis is devoted to the didactics of philosophy, specifically focusing on the topic of teaching introduction to philosophy at general upper secondary schools. It views this issue as a didactic problem, thereby establishing a central perspective, which is a didactic perspective. On the basis of the literature, the thesis first unpacks the basic aspects of the didactics of philosophy, which include the teaching objectives of general upper secondary school philosophy, models of teaching according to the way the curriculum is structured or the didactic principles of teaching philosophy. Subsequently, the thesis focuses directly on the issue of initiation and names the key moments of initiating the teaching of philosophy. Next, the thesis focuses its attention on selected philosophy textbooks for secondary schools. It analyses their introductory chapters, focusing in particular on whether the textbook's conception respects the theoretical suggestions made in didactic-philosophical publications. Specific examples from the textbooks are commented on with references to the theory presented in the previous chapters of this thesis, while presenting possibilities for variations in the textbook texts and exercises. In its conclusion, this thesis then formulates didactic principles for teaching...