Výuka slovních úloh prostřednictvím metodických materiálů typu Porovnávání
Teaching word problems using teaching materials "Comparison"
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184897Identifikátory
SIS: 259228
Kolekce
- Kvalifikační práce [19338]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Jarmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Concept cartoons, Slovní úloha, Výukové přístupy, Implementace slovní úlohy, Matematická diskuseKlíčová slova (anglicky)
Concept cartoons, Word problems, Teaching approaches, Implementation of world problems, Mathematical discussionTato práce se zaměřuje na implementaci metodických materiálů založených na konceptu concept cartoons při výuce slovních úloh na druhém stupni základní školy. V teoretické části se práce zabývá popisem slovní úlohy a jejím vyučování ve školách, včetně role učitele a konstruktivistického pojetí. Dále se věnuje konceptu concept cartoons, který je použit jako základ pro implementaci metodických materiálů. V praktické části jsou tyto materiály implementovány v průběhu pěti vyučovacích hodin v rámci sedmého a osmého ročníku. Shrnutím výsledků lze říci, že implementace metodických materiálů využívajících concept cartoons při výuce slovních úloh na druhém stupni základní školy byla úspěšná a žáci tento nový způsob výuky hodnotili pozitivně. Jednou z hlavních výhod použití concept cartoons je podle zkušeností z mého výukového experimentu, že vytváří prostředí, v němž žáci nezažívají pocit selhání. To je proto, že chyby a obtíže při řešení úloh jsou připisovány fiktivním kresleným postavičkám. Použití concept cartoons také podporuje diskusi a interakci mezi žáky, protože často existuje více než jedno správné řešení daného problému. Tento přístup pomáhá podporovat spolupráci a rozvoj kritického myšlení. Celkově pozitivní výsledky této studie naznačují, že použití materiálů může být cenným nástrojem při výuce...
This paper focuses on the implementation of methodological materials based on concept cartoons for teaching word problems at the lower level of secondary school. The theoretical part of the work deals with the description of word problems and their teaching in schools, including the role of the teacher and the constructivist approach. It also addresses the concept of concept cartoons, which is used as the basis for implementing methodological materials. In the practical part, these materials are implemented over five teaching hours in the seventh and eight grades. The results indicate that the implementation of methodological materials using concept cartoons in teaching word problems at the lower secondary school level was succesful, and students evaluated this new teaching approach positively. One of the main benefits of using concept cartoons, based on the experience from teaching experiment, is that they createa non-threatening learning environment where students do not experience the fear of failureThis is because mistakes and difficulties in solving problems are attributed to fictional cartoon character. Additionally, the use of concept cartoons encourages discussion and interaction among students, as there is often more than one correct solution to a given problem. This approach helps to...