dc.contributor.advisor | Smetáčková, Irena | |
dc.creator | Novotný, Ondřej | |
dc.date.accessioned | 2023-11-06T16:18:54Z | |
dc.date.available | 2023-11-06T16:18:54Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/184906 | |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis explores lived experiences of individuals who identify as non-binary, both in personal spheres and social interactions. It defines the concept of gender and examines related concepts such as its development, roles, stereotypes, and its socially constructed nature, as well as its interaction with social and personal identity. It briefly touches on androgyny and gender-aschematicity and their potential positive impact on society through reducing the salience of gender stereotypes, by promoting more flexible notions of gender. In the empirical section, the thesis analyses the narratives of four non- binary informants (obtained through semi-structured interviews) using interpretive phenomenological analysis. It specifically focuses on self-presentation and gender expression in relation to authenticity, studying the interaction between the self and the social environment. The thesis highlights the variability in experiences among these four individuals and summarizes their experiences into emergent themes and subthemes. Through description and interpretation, it seeks to elucidate and explain the individual experiences of the informants. Various common themes arise, such as: (1) the relationship between pressure exerted on the individual and the perceived need to challenge... | en_US |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá žitými zkušenostmi osob, které se identifikují jako nebinární, v osobní sféře a v sociálních interakcích. V teoretické části se zabývá interakcí mezi identitou člověka a genderem V teoretické části práce vymezuje pojem gender a zabývá se koncepty spojenými s genderem (jeho vývojem, rolemi, stereotypy a jeho sociálně konstruovanou povahou) a jeho interakcí se sociální a osobní identitou člověka. Okrajově se dotýká androgynity a aschematičnosti a jejich potenciálně pozitivních vlivů na společnost snížením salience genderových stereotypů, a to skrze přítomnost flexibilnějších představ o genderu. V empirické části analyzuje výpovědi čtyř genderově nebinárních informantů (poskytnuté polostrukturovaným rozhovorem) za pomoci interpretační fenomenologické analýzy a podrobněji se tak věnuje sebeprezentaci a genderové expresi ve vztahu k autenticitě. Sleduje tak na interakci mezi self a sociálním prostředím. Vyzdvihuje variabilitu prožívání těchto čtyř jednotlivců a jejich zkušenost shrnuje jednotlivě do emergovaných témat a podtémat. Skrze deskripci a interpretaci se snaží přiblížit a vysvětlit individuální zkušenost informantů. Objevují se některá společná témata jako: (1) vztah mezi tlakem vyvíjeným na jedince a pociťovanou potřebou vymezit se vůči stereotypu, (2) label... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Nebinární | cs_CZ |
dc.subject | gender | cs_CZ |
dc.subject | identita | cs_CZ |
dc.subject | sebeprezentace | cs_CZ |
dc.subject | non-binary | en_US |
dc.subject | gender | en_US |
dc.subject | identity | en_US |
dc.subject | self-presentation | en_US |
dc.title | Zkušenost nebinárních osob se sebeprezentací a genderovou expresí (z fenomenologické perspektivy) | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-11 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 259911 | |
dc.title.translated | The Experience of Nonbinary Individuals with Self-Presentation and Gender Expression (from a Phenomenological Perspective) | en_US |
dc.contributor.referee | Macháčková, Marcela | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychology with extension in Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Psychology with extension in Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Psychologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá žitými zkušenostmi osob, které se identifikují jako nebinární, v osobní sféře a v sociálních interakcích. V teoretické části se zabývá interakcí mezi identitou člověka a genderem V teoretické části práce vymezuje pojem gender a zabývá se koncepty spojenými s genderem (jeho vývojem, rolemi, stereotypy a jeho sociálně konstruovanou povahou) a jeho interakcí se sociální a osobní identitou člověka. Okrajově se dotýká androgynity a aschematičnosti a jejich potenciálně pozitivních vlivů na společnost snížením salience genderových stereotypů, a to skrze přítomnost flexibilnějších představ o genderu. V empirické části analyzuje výpovědi čtyř genderově nebinárních informantů (poskytnuté polostrukturovaným rozhovorem) za pomoci interpretační fenomenologické analýzy a podrobněji se tak věnuje sebeprezentaci a genderové expresi ve vztahu k autenticitě. Sleduje tak na interakci mezi self a sociálním prostředím. Vyzdvihuje variabilitu prožívání těchto čtyř jednotlivců a jejich zkušenost shrnuje jednotlivě do emergovaných témat a podtémat. Skrze deskripci a interpretaci se snaží přiblížit a vysvětlit individuální zkušenost informantů. Objevují se některá společná témata jako: (1) vztah mezi tlakem vyvíjeným na jedince a pociťovanou potřebou vymezit se vůči stereotypu, (2) label... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis explores lived experiences of individuals who identify as non-binary, both in personal spheres and social interactions. It defines the concept of gender and examines related concepts such as its development, roles, stereotypes, and its socially constructed nature, as well as its interaction with social and personal identity. It briefly touches on androgyny and gender-aschematicity and their potential positive impact on society through reducing the salience of gender stereotypes, by promoting more flexible notions of gender. In the empirical section, the thesis analyses the narratives of four non- binary informants (obtained through semi-structured interviews) using interpretive phenomenological analysis. It specifically focuses on self-presentation and gender expression in relation to authenticity, studying the interaction between the self and the social environment. The thesis highlights the variability in experiences among these four individuals and summarizes their experiences into emergent themes and subthemes. Through description and interpretation, it seeks to elucidate and explain the individual experiences of the informants. Various common themes arise, such as: (1) the relationship between pressure exerted on the individual and the perceived need to challenge... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |