Zobrazit minimální záznam

The Experience of Nonbinary Individuals with Self-Presentation and Gender Expression (from a Phenomenological Perspective)
dc.contributor.advisorSmetáčková, Irena
dc.creatorNovotný, Ondřej
dc.date.accessioned2023-11-06T16:18:54Z
dc.date.available2023-11-06T16:18:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/184906
dc.description.abstractThis bachelor's thesis explores lived experiences of individuals who identify as non-binary, both in personal spheres and social interactions. It defines the concept of gender and examines related concepts such as its development, roles, stereotypes, and its socially constructed nature, as well as its interaction with social and personal identity. It briefly touches on androgyny and gender-aschematicity and their potential positive impact on society through reducing the salience of gender stereotypes, by promoting more flexible notions of gender. In the empirical section, the thesis analyses the narratives of four non- binary informants (obtained through semi-structured interviews) using interpretive phenomenological analysis. It specifically focuses on self-presentation and gender expression in relation to authenticity, studying the interaction between the self and the social environment. The thesis highlights the variability in experiences among these four individuals and summarizes their experiences into emergent themes and subthemes. Through description and interpretation, it seeks to elucidate and explain the individual experiences of the informants. Various common themes arise, such as: (1) the relationship between pressure exerted on the individual and the perceived need to challenge...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá žitými zkušenostmi osob, které se identifikují jako nebinární, v osobní sféře a v sociálních interakcích. V teoretické části se zabývá interakcí mezi identitou člověka a genderem V teoretické části práce vymezuje pojem gender a zabývá se koncepty spojenými s genderem (jeho vývojem, rolemi, stereotypy a jeho sociálně konstruovanou povahou) a jeho interakcí se sociální a osobní identitou člověka. Okrajově se dotýká androgynity a aschematičnosti a jejich potenciálně pozitivních vlivů na společnost snížením salience genderových stereotypů, a to skrze přítomnost flexibilnějších představ o genderu. V empirické části analyzuje výpovědi čtyř genderově nebinárních informantů (poskytnuté polostrukturovaným rozhovorem) za pomoci interpretační fenomenologické analýzy a podrobněji se tak věnuje sebeprezentaci a genderové expresi ve vztahu k autenticitě. Sleduje tak na interakci mezi self a sociálním prostředím. Vyzdvihuje variabilitu prožívání těchto čtyř jednotlivců a jejich zkušenost shrnuje jednotlivě do emergovaných témat a podtémat. Skrze deskripci a interpretaci se snaží přiblížit a vysvětlit individuální zkušenost informantů. Objevují se některá společná témata jako: (1) vztah mezi tlakem vyvíjeným na jedince a pociťovanou potřebou vymezit se vůči stereotypu, (2) label...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectNebinárnícs_CZ
dc.subjectgendercs_CZ
dc.subjectidentitacs_CZ
dc.subjectsebeprezentacecs_CZ
dc.subjectnon-binaryen_US
dc.subjectgenderen_US
dc.subjectidentityen_US
dc.subjectself-presentationen_US
dc.titleZkušenost nebinárních osob se sebeprezentací a genderovou expresí (z fenomenologické perspektivy)cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-11
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId259911
dc.title.translatedThe Experience of Nonbinary Individuals with Self-Presentation and Gender Expression (from a Phenomenological Perspective)en_US
dc.contributor.refereeMacháčková, Marcela
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychology with extension in Special Educationen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologie s rozšířením o speciální pedagogikucs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychology with extension in Special Educationen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá žitými zkušenostmi osob, které se identifikují jako nebinární, v osobní sféře a v sociálních interakcích. V teoretické části se zabývá interakcí mezi identitou člověka a genderem V teoretické části práce vymezuje pojem gender a zabývá se koncepty spojenými s genderem (jeho vývojem, rolemi, stereotypy a jeho sociálně konstruovanou povahou) a jeho interakcí se sociální a osobní identitou člověka. Okrajově se dotýká androgynity a aschematičnosti a jejich potenciálně pozitivních vlivů na společnost snížením salience genderových stereotypů, a to skrze přítomnost flexibilnějších představ o genderu. V empirické části analyzuje výpovědi čtyř genderově nebinárních informantů (poskytnuté polostrukturovaným rozhovorem) za pomoci interpretační fenomenologické analýzy a podrobněji se tak věnuje sebeprezentaci a genderové expresi ve vztahu k autenticitě. Sleduje tak na interakci mezi self a sociálním prostředím. Vyzdvihuje variabilitu prožívání těchto čtyř jednotlivců a jejich zkušenost shrnuje jednotlivě do emergovaných témat a podtémat. Skrze deskripci a interpretaci se snaží přiblížit a vysvětlit individuální zkušenost informantů. Objevují se některá společná témata jako: (1) vztah mezi tlakem vyvíjeným na jedince a pociťovanou potřebou vymezit se vůči stereotypu, (2) label...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis explores lived experiences of individuals who identify as non-binary, both in personal spheres and social interactions. It defines the concept of gender and examines related concepts such as its development, roles, stereotypes, and its socially constructed nature, as well as its interaction with social and personal identity. It briefly touches on androgyny and gender-aschematicity and their potential positive impact on society through reducing the salience of gender stereotypes, by promoting more flexible notions of gender. In the empirical section, the thesis analyses the narratives of four non- binary informants (obtained through semi-structured interviews) using interpretive phenomenological analysis. It specifically focuses on self-presentation and gender expression in relation to authenticity, studying the interaction between the self and the social environment. The thesis highlights the variability in experiences among these four individuals and summarizes their experiences into emergent themes and subthemes. Through description and interpretation, it seeks to elucidate and explain the individual experiences of the informants. Various common themes arise, such as: (1) the relationship between pressure exerted on the individual and the perceived need to challenge...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV