Uprchlická situace na divadelních prknech
A refugee situation on the stage
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/184983Identifikátory
SIS: 250972
Kolekce
- Kvalifikační práce [18291]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pergl, David
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
11. 9. 2023
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
migrace, dokumentární divadlo, narativ, uprchlíci, UkrajinaKlíčová slova (anglicky)
migration, documentary theatre, narrative, refugees, UkraineTato bakalářská práce se zabývá zejména poznáním narativu o ukrajinské migraci v prostředí dokumentárního divadla. Za tímto účelem je zvolena metoda etnografického pozorování a provedena narativní analýza scénáře dokumentární inscenace vytvořené uprchlíky a uprchlicemi z Ukrajiny. Pomocí dokumentárního divadla jsou komunikovány skutečné příběhy uprchlíků. Dokumentární divadlo je zde proto pouze terénem, ve kterém sociální herci vytváří narativ. V narativní analýze autorka vychází z práce Paula Ricoeura. Cílem této práce je také odpovědět na otázku, jak divadelní prostředí a nástroje ovlivnily podobu narativu a způsob jeho vyprávění. Výsledný narativ je tak kolektivním produktem tvůrčí skupiny. Je nositelem příběhu o cestě uprchlictva z Ukrajiny do Česka a životem v novém světě. Vypravěči jsou především režisér a netrénovaní herci z řad uprchlictva a posluchači pak zase diváci v podobě publika. Podoba vyprávění je ovlivněná metodami dokumentárního divadla a scénickými divadelními prvky, které ovlivnily i část způsobu vyprávění.
This bachelor's thesis is mainly concerned with exploring the narrative of Ukrainian migration in the environment of documentary theatre. For this purpose, the method of ethnographic observation and narrative analysis of a script of a documentary production created by refugees (both male and female) from Ukraine is chosen. Through documentary theatre, the real stories of refugees are communicated. Therefore, documentary theatre is here only a terrain in which social actors create a narrative. In her narrative analysis, the author draws on the work of Paul Ricoeur. The aim of this thesis is, among other things, to answer the question of how the theatrical environment and tools have influenced the form of the narrative and the way it is told. The resulting narrative is thus the collective product of a creative group. It carries the story of a refugee's journey from Ukraine to the Czech Republic and their life in the new world. The narrators are primarily the director and untrained actors from the ranks of the refugees, and listeners are the audience representing the spectators. The form of the narration is influenced by the methods of documentary theatre and stage theatre elements, which have partly influenced the way the narration is told.