Zobrazit minimální záznam

Fathers' Infant-Directed Speech in the Czech language environment
dc.contributor.advisorChládková, Kateřina
dc.creatorUngrová, Veronika
dc.date.accessioned2023-11-06T11:54:41Z
dc.date.available2023-11-06T11:54:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185020
dc.description.abstractThe aim of the diploma thesis is to describe what characterizes speech in communication between father and child in the Czech language environment. The first part of the thesis defines the basic theoretical concepts and summarizes the results of previous research, which deals with the principles of language acquisition by an infant and defines the basic features of infant-directed speech. The theoretical part of the work is based mainly on the literature, which describes the differences between father's infant-directed speech and mother's infant-directed speech. The second part of the work consists of an analysis of audio recordings of the casual communication of fathers with children in comparison with the casual communication of fathers with adults. The recordings were made as part of project Primus/17/HUM/19. Furthermore, the work focuses on selected pragmatic and lexical phenomena of father's infant-directed speech, which are again compared with the findings of the literature. Key words: father's infant-directed speech, language acquisition, father, child, Czechen_US
dc.description.abstractCílem diplomové práce je popsat, čím se vyznačuje řeč v komunikaci mezi otcem a dítětem v českojazyčném prostředí. První část práce definuje základní teoretické pojmy a shrnuje výsledky dosavadních výzkumů, které se zabývají principy osvojování jazyka dítětem a vymezují základní znaky řeči orientované na dítě. Teoretická část práce vychází zejména z odborné literatury, která popisuje rozdíly mezi řečí orientovanou na dítě u otce a matky. Druhou část práce tvoří analýza pořízených audionahrávek přirozené komunikace otců s dětmi v porovnání s přirozenou řečí otců s dospělým. Nahrávky byly pořízené v rámci projektu Primus/17/HUM/19. Dále se práce zaměřuje na vybrané pragmatické a lexikální jevy řeči otce orientované na dítě, jež jsou opět srovnávány s poznatky odborné literatury. Klíčová slova: řeč otce orientovaná na dítě, osvojování jazyka, otec, dítě, český jazykcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectřeč otce orientovaná na dítě|osvojování jazyka|otec|dítě|český jazykcs_CZ
dc.subjectfather's infant-directed speech|language acquisition|father|child|Czechen_US
dc.titleŘeč otců orientovaná na dítě v českojazyčném prostředícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-11
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId225195
dc.title.translatedFathers' Infant-Directed Speech in the Czech language environmenten_US
dc.contributor.refereeSaicová Římalová, Lucie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem diplomové práce je popsat, čím se vyznačuje řeč v komunikaci mezi otcem a dítětem v českojazyčném prostředí. První část práce definuje základní teoretické pojmy a shrnuje výsledky dosavadních výzkumů, které se zabývají principy osvojování jazyka dítětem a vymezují základní znaky řeči orientované na dítě. Teoretická část práce vychází zejména z odborné literatury, která popisuje rozdíly mezi řečí orientovanou na dítě u otce a matky. Druhou část práce tvoří analýza pořízených audionahrávek přirozené komunikace otců s dětmi v porovnání s přirozenou řečí otců s dospělým. Nahrávky byly pořízené v rámci projektu Primus/17/HUM/19. Dále se práce zaměřuje na vybrané pragmatické a lexikální jevy řeči otce orientované na dítě, jež jsou opět srovnávány s poznatky odborné literatury. Klíčová slova: řeč otce orientovaná na dítě, osvojování jazyka, otec, dítě, český jazykcs_CZ
uk.abstract.enThe aim of the diploma thesis is to describe what characterizes speech in communication between father and child in the Czech language environment. The first part of the thesis defines the basic theoretical concepts and summarizes the results of previous research, which deals with the principles of language acquisition by an infant and defines the basic features of infant-directed speech. The theoretical part of the work is based mainly on the literature, which describes the differences between father's infant-directed speech and mother's infant-directed speech. The second part of the work consists of an analysis of audio recordings of the casual communication of fathers with children in comparison with the casual communication of fathers with adults. The recordings were made as part of project Primus/17/HUM/19. Furthermore, the work focuses on selected pragmatic and lexical phenomena of father's infant-directed speech, which are again compared with the findings of the literature. Key words: father's infant-directed speech, language acquisition, father, child, Czechen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV