Zobrazit minimální záznam

The role of user data in digital marketing
dc.contributor.advisorSlavíček, Daniel
dc.creatorLaštovičková, Andrea
dc.date.accessioned2023-11-06T15:31:26Z
dc.date.available2023-11-06T15:31:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185364
dc.description.abstractThis master thesis focuses on the role of surveillance and user data in digital marketing. It links the academic discipline of surveillance studies, which deals with the processing of personal data, with the field of digital marketing. Digital marketing, which is nowadays primarily mediated by the Big Five multinational companies, especially Google and Meta, operates primarily on huge amounts of user data. This data is often collected without the users' deeper knowledge and sold to advertisers to target and personalise advertising, analyse online shopping behaviour and modify user behaviour. Data mining thus has a crucial role in online marketing, which is constantly shifting and changing, also due to legislative protection of users' data privacy. This paper discusses the related theories of surveillance studies and links them to the practice of digital marketing. The research then focuses on the ethical aspects of the use of user data in digital marketing. It identifies and explains some of the ethical issues facing the field of digital marketing and data mining. Based on in-depth interviews with digital marketing professionals, it seeks to map professionals' attitudes towards ethical issues of working with user data and their possible solutions.en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zaměřuje na roli dohledu a uživatelských dat v digitálním marketingu. Propojuje akademickou disciplínu dohledových studií, která se věnuje mimo jiné zpracování osobních dat, s oborem digitálního marketingu. Digitální marketing, který v dnešní době zprostředkovávají především nadnárodní společnosti Big Five, především potom Google a Meta, funguje především na základě obrovského množství uživatelských dat. Tato data jsou často sbírána bez hlubšího vědomí uživatelů a prodávána inzerentům za účelem cílení a personalizace reklamy, analýze nákupního chování online a modifikaci uživatelského chování. Data mining má tedy v online marketingu zásadní roli, která se neustále posouvá a mění, například také kvůli legislativní ochraně datového soukromí uživatelů. Tato práce rozebírá související teorie dohledových studií, které propojuje s praxí digitálního marketingu. Praktická část se následně zaměřuje na etické aspekty využívání uživatelských dat v digitálním marketingu. Vymezuje a vysvětluje některé etické problémy, kterým obor digitálního marketingu a data miningu čelí. Na základě hloubkových rozhovorů s odborníky na digitální marketing se snaží zmapovat přístup profesionálů k etickým otázkám práce s uživatelskými daty a jejich možným řešením.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.titleRole uživatelských dat v digitálním marketingucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-13
dc.description.departmentKatedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Marketing Communication and Public Relationsen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId251541
dc.title.translatedThe role of user data in digital marketingen_US
dc.contributor.refereeVranka, Marek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineStrategická komunikacecs_CZ
thesis.degree.disciplineStrategic communicationen_US
thesis.degree.programStrategická komunikacecs_CZ
thesis.degree.programStrategic communicationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Marketing Communication and Public Relationsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csStrategická komunikacecs_CZ
uk.degree-discipline.enStrategic communicationen_US
uk.degree-program.csStrategická komunikacecs_CZ
uk.degree-program.enStrategic communicationen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zaměřuje na roli dohledu a uživatelských dat v digitálním marketingu. Propojuje akademickou disciplínu dohledových studií, která se věnuje mimo jiné zpracování osobních dat, s oborem digitálního marketingu. Digitální marketing, který v dnešní době zprostředkovávají především nadnárodní společnosti Big Five, především potom Google a Meta, funguje především na základě obrovského množství uživatelských dat. Tato data jsou často sbírána bez hlubšího vědomí uživatelů a prodávána inzerentům za účelem cílení a personalizace reklamy, analýze nákupního chování online a modifikaci uživatelského chování. Data mining má tedy v online marketingu zásadní roli, která se neustále posouvá a mění, například také kvůli legislativní ochraně datového soukromí uživatelů. Tato práce rozebírá související teorie dohledových studií, které propojuje s praxí digitálního marketingu. Praktická část se následně zaměřuje na etické aspekty využívání uživatelských dat v digitálním marketingu. Vymezuje a vysvětluje některé etické problémy, kterým obor digitálního marketingu a data miningu čelí. Na základě hloubkových rozhovorů s odborníky na digitální marketing se snaží zmapovat přístup profesionálů k etickým otázkám práce s uživatelskými daty a jejich možným řešením.cs_CZ
uk.abstract.enThis master thesis focuses on the role of surveillance and user data in digital marketing. It links the academic discipline of surveillance studies, which deals with the processing of personal data, with the field of digital marketing. Digital marketing, which is nowadays primarily mediated by the Big Five multinational companies, especially Google and Meta, operates primarily on huge amounts of user data. This data is often collected without the users' deeper knowledge and sold to advertisers to target and personalise advertising, analyse online shopping behaviour and modify user behaviour. Data mining thus has a crucial role in online marketing, which is constantly shifting and changing, also due to legislative protection of users' data privacy. This paper discusses the related theories of surveillance studies and links them to the practice of digital marketing. The research then focuses on the ethical aspects of the use of user data in digital marketing. It identifies and explains some of the ethical issues facing the field of digital marketing and data mining. Based on in-depth interviews with digital marketing professionals, it seeks to map professionals' attitudes towards ethical issues of working with user data and their possible solutions.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
thesis.grade.codeE
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV