Vliv reklamy a propagace alternativních tabákových a nikotinových výrobků na aktivní uživatele tabáku: dotazníkové šetření
The impact of advertisement and promotion of alternative tobacco and nicotine products on tobacco users: online survey
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185379Identifiers
Study Information System: 241803
Collections
- Kvalifikační práce [4519]
Author
Advisor
Referee
Zachová, Kateřina
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Addictology First Faculty of Medicine Charles University and General University Hospital in Prague
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
reklama, propagace, kouření, tabák, nikotin, marketingKeywords (English)
advertisment, promotion, smoking, tabacco, nicotine, marketingVýchodiska: V posledních několika letech se na českém trhu objevilo velké množství nikotinových produktů, které mají mimo jiné sloužit jako alternativy ke klasickým cigaretám. Tyto alternativy jsou často vizuálně velmi výrazné a atraktivní. Uživatelé je často vnímají jako méně zdravotně škodlivé a vhodné k substituci za klasické cigarety. Zároveň u těchto produktů není legislativa tak přísná jako u běžných cigaret, případně baleného tabáku. V současné době se mezi alespoň příležitostné kuřáky řadí přibližně čtvrtina populace České republiky, přičemž podstatná část v současnosti buď alternativní nikotinové produkty užívá nebo nad změnou formy užívání uvažuje. Cíle: Hlavním cílem této práce bylo zjištění, jak vnímají aktivní uživatelé tabáku nové alternativy na trhu, konkrétně ve smyslu zdravotní škodlivosti, marketingové prezentace a vzhledu. Dalším cílem je zejména zmapování preferencí ve volbě formy užívání a porovnání výše zmíněných alternativ s klasickými cigaretami. Metody: Data byla získána formou kvantitativního výzkumu. Ten byl realizován pomocí online dotazníkového šetření v rozhraní platformy Survio a distribuován v prostředí sociálních sítí. Respondenti byli shromažďováni pomocí sebenominace. Získaná data byla převedena do MS Excel a vyhodnocena pomocí metod deskriptivní statistiky....
Background: In the last few years, a large number of nicotine products have appeared on the Czech market, which are intended, among other things, to serve as alternatives to conventional cigarettes. These alternatives are often visually very distinctive and attractive. They are often perceived by users as less harmful and suitable for substitution for conventional cigarettes. At the same time, these products are not subject to legislation as strict as conventional cigarettes or packaged tobacco. Currently, approximately one quarter of the Czech population are at least occasional smokers, and a significant proportion are either currently using alternative nicotine products or are considering changing their use. Aims: The main objective of this work was to determine how active tobacco users perceive new alternatives on the market, specifically in terms of health harms, marketing presentation and appearance. In particular, another objective is to map preferences in the choice of use form and to compare the above mentioned alternatives with conventional cigarettes. Methods: The data was obtained through quantitative research. It was carried out using an online questionnaire survey in the Survio platform interface and distributed in the social networking environment. Respondents were collected through...