dc.contributor.advisor | Vranka, Marek | |
dc.creator | Klugerová, Sára | |
dc.date.accessioned | 2023-11-06T21:36:02Z | |
dc.date.available | 2023-11-06T21:36:02Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/185406 | |
dc.description.abstract | This study examines Cialdini's six principles of persuasion, which are reciprocity, scarcity, authority, commitment, consensus, and liking, and people's perceptions of these principles based on personality, gender, age, and level of education. The specific goals of the research are to find out how respondents with different personality traits according to the Big Five personality model are related to the rating of individual principles, whether there is a significant difference in the rating between men and women, between younger adults, older adults and seniors, as well as between several levels of education, and what order of persuasiveness the individual principles take according to respondents' rating. In the theoretical part, the study also provides an insight into the possible way of using knowledge about connections with persuasive principles in practice, through artificial intelligence. Several findings emerged from the questionnaire. Respondents rated individual principles from most to least persuasive in the following order: commitment, reciprocity, liking, authority, consensus, and scarcity. This order was the same within all persons and individual groups. Research has found associations between personality factors and ratings of persuasive principles. It shows that less open... | en_US |
dc.description.abstract | Tato studie zkoumá šest Cialdiniho principů persuaze, kterými jsou reciprocita, vzácnost, autorita, závazek a důslednost, sociální schválení a oblíbenost, a jejich vnímání na základě osobnosti, pohlaví, věku a vzdělání. Konkrétními cíli výzkumu je zjistit, jak respondenti s různými osobnostními rysy dle modelu osobnosti Big Five souvisí s hodnocením jednotlivých principů, zda existuje významný rozdíl v hodnocení mezi muži a ženami, mezi mladšími dospělými, staršími dospělými a seniory a také mezi několika úrovněmi vzdělání, a jaké pořadí v přesvědčivosti dle hodnocení respondentů jednotlivé principy zaujmou. Studie v teoretické části rovněž přináší vhled do možného způsobu využití poznatků o souvislostech s přesvědčovacími principy v praxi, a to prostřednictvím umělé inteligence. Z dotazníku vyplynulo několik zjištění. Respondenti hodnotili jednotlivé principy od nejvíce po nejméně přesvědčivý v následujícím pořadí: závazek a důslednost, reciprocita, oblíbenost, autorita, sociální schválení a vzácnost. Toto pořadí bylo stejné v rámci všech osob i jednotlivých skupin. Výzkum našel souvislosti mezi osobnostními faktory a hodnocením přesvědčovacích principů. Nejvyšší počet souvislostí s přesvědčovacími principy byl nalezen u méně otevřených osob. Výsledky také naznačují, že věk je významným... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Principy persuaze | cs_CZ |
dc.subject | přesvědčování | cs_CZ |
dc.subject | Cialdini | cs_CZ |
dc.subject | přesvědčovací strategie | cs_CZ |
dc.subject | osobnost | cs_CZ |
dc.subject | pětifaktorový model osobnosti | cs_CZ |
dc.subject | Big Five | cs_CZ |
dc.subject | personalizovaná sdělení | cs_CZ |
dc.subject | Principles of persuasion | en_US |
dc.subject | persuasion | en_US |
dc.subject | Cialdini | en_US |
dc.subject | persuasive strategies | en_US |
dc.subject | personality | en_US |
dc.subject | five-factor model of personality | en_US |
dc.subject | Big Five | en_US |
dc.subject | personalized messages | en_US |
dc.title | Rozdíly ve vnímání jednotlivých principů persuaze podle Cialdiniho na základě osobnosti, pohlaví, věku a vzdělání | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2023 | |
dcterms.dateAccepted | 2023-09-13 | |
dc.description.department | Katedra marketingové komunikace a public relations | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Marketing Communication and Public Relations | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 246585 | |
dc.title.translated | Differences in the perception of individual principles of persuasion according to Cialdini based on personality, gender, age and level of education | en_US |
dc.contributor.referee | Houdek, Petr | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Strategická komunikace | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Strategic communication | en_US |
thesis.degree.program | Strategická komunikace | cs_CZ |
thesis.degree.program | Strategic communication | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra marketingové komunikace a public relations | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Marketing Communication and Public Relations | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Strategická komunikace | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Strategic communication | en_US |
uk.degree-program.cs | Strategická komunikace | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Strategic communication | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato studie zkoumá šest Cialdiniho principů persuaze, kterými jsou reciprocita, vzácnost, autorita, závazek a důslednost, sociální schválení a oblíbenost, a jejich vnímání na základě osobnosti, pohlaví, věku a vzdělání. Konkrétními cíli výzkumu je zjistit, jak respondenti s různými osobnostními rysy dle modelu osobnosti Big Five souvisí s hodnocením jednotlivých principů, zda existuje významný rozdíl v hodnocení mezi muži a ženami, mezi mladšími dospělými, staršími dospělými a seniory a také mezi několika úrovněmi vzdělání, a jaké pořadí v přesvědčivosti dle hodnocení respondentů jednotlivé principy zaujmou. Studie v teoretické části rovněž přináší vhled do možného způsobu využití poznatků o souvislostech s přesvědčovacími principy v praxi, a to prostřednictvím umělé inteligence. Z dotazníku vyplynulo několik zjištění. Respondenti hodnotili jednotlivé principy od nejvíce po nejméně přesvědčivý v následujícím pořadí: závazek a důslednost, reciprocita, oblíbenost, autorita, sociální schválení a vzácnost. Toto pořadí bylo stejné v rámci všech osob i jednotlivých skupin. Výzkum našel souvislosti mezi osobnostními faktory a hodnocením přesvědčovacích principů. Nejvyšší počet souvislostí s přesvědčovacími principy byl nalezen u méně otevřených osob. Výsledky také naznačují, že věk je významným... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This study examines Cialdini's six principles of persuasion, which are reciprocity, scarcity, authority, commitment, consensus, and liking, and people's perceptions of these principles based on personality, gender, age, and level of education. The specific goals of the research are to find out how respondents with different personality traits according to the Big Five personality model are related to the rating of individual principles, whether there is a significant difference in the rating between men and women, between younger adults, older adults and seniors, as well as between several levels of education, and what order of persuasiveness the individual principles take according to respondents' rating. In the theoretical part, the study also provides an insight into the possible way of using knowledge about connections with persuasive principles in practice, through artificial intelligence. Several findings emerged from the questionnaire. Respondents rated individual principles from most to least persuasive in the following order: commitment, reciprocity, liking, authority, consensus, and scarcity. This order was the same within all persons and individual groups. Research has found associations between personality factors and ratings of persuasive principles. It shows that less open... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relations | cs_CZ |
thesis.grade.code | B | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |