Malíř Karel Myslbek (1874-1915)
Painter Karel Myslbek (1874-1915)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185644Identifiers
Study Information System: 245826
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Rakušanová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
13. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Karel Myslbek|malíř|životopis|Černý Pierot|sociální malba|Neštěstí na stavbě|grafika|kresbaKeywords (English)
Karel Myslbek|painter|biography|Black Pierot|social painting|Misfortune on the Construction Site|graphic art|drawingTato diplomová práce pojednává o akademickém malíři Karlu Myslbekovi, jenž je v uměleckém prostředí znám svou sociální tvorbou. Práce mapuje nejen umělcovu osobitou tvorbu, které byla doposud věnována pozornost pouze okrajově, ale zasazuje ji i do dobového kontextu. V jednotlivých kapitolách jsou tak Myslbekovy obrazy srovnávány s díly tuzemských i zahraničních autorů. Práce zároveň nastiňuje dobové kulturně-společenské pozadí, jež mělo nesporný vliv na řadu umělců. Neopominutelným přínosem práce je i podrobné zhodnocení grafické tvorby Karla Myslbeka, která doposud stála stranou zájmu odporné veřejnosti. Závěr práce se věnuje fenoménu sebevraždy na počátku 20. století, kdy poukazuje na stigmatizování tohoto problému na plátnech a osudech dobových malířů.
This diploma thesis deals with the academic painter Karel Myslbek, who is known in the art world for his social work. The work not only maps the artist's distinctive work, which has so far only received marginal attention, but also gives it to the contemporary context. In individual chapters, Myslbek's paintings are compared with the works of domestic and foreign authors. The work also outlines the period's cultural and social background of the time, which had an indisputable influence on many artists. he detailed evaluation of Karel Myslbek's graphic work, which has so far been of little interest of the reluctant public, is also a big value of the work. The thesis concludes with a discussion of the phenomenon of suicide at the beginning of the 20th century, pointing out the stigmatization of this problem on canvases and the fate of painters.