Zobrazit minimální záznam

Factors Undermining the Motivation to Teach of Inexperienced Primary and Secondary School Teachers
dc.contributor.advisorVojtko, Tibor
dc.creatorLedvinová, Veronika
dc.date.accessioned2023-11-07T23:56:09Z
dc.date.available2023-11-07T23:56:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185766
dc.description.abstractThe topic of the thesis is the identification of factors undermining the motivation to teach of novice teachers with a focus on primary and secondary school teachers. The aim of the thesis is to identify the factors undermining the motivation of inexperienced teachers that may result in their diversion from the teaching. The thesis examines selected aspects of teaching that may affect the motivation of novice teachers to pursue the teaching profession. Namely, the high average age of teachers, the high feminisation of the school system, low financial remuneration and the prestige of teachers. Subsequently, the thesis focuses on previously conducted surveys and researches that focused on the motivation of teachers and university students to pursue the teaching profession. Then, the topic of teachers in Italy, Austria and Finland, their job satisfaction and comparison with Czech teachers is elaborated. The quantitative survey is carried out by means of a questionnaire, which is aimed at Prague primary school teachers with up to 5 years of teaching experience. The aim of the survey is to find out whether the work motivation of these teachers is low and what are the reasons for this demotivation.en_US
dc.description.abstractTématem diplomové práce je identifikace faktorů ohrožující motivaci k profesi pedagoga začínajících učitelů a zaměřuje se na učitele základních a středních škol. Cílem práce je identifikovat faktory ohrožení motivace začínajících pedagogů, které mohou mít za následek jejich odklon od učitelství. Práce se zabývá vybranými aspekty učitelství, které mohou ovlivňovat motivaci začínajících učitelů k vykonávání profese pedagoga. Jmenovitě se jedná o vysoký průměrný věk učitelů, vysokou feminizaci školství, nízké finanční ohodnocení a prestiž učitelů. Následně se práce zaměřuje na již realizovaná šetření a výzkumy, které se soustředily na motivaci učitelů a studentů vysokých škol k výkonu pedagogické profese. Poté je rozpracováno téma učitelů v Itálii, Rakousku a Finsku, jejich pracovní spokojenost a provedena komparace s českými učiteli. Kvantitativní šetření je realizováno dotazníkem, který je zaměřen na pražské učitele 2. stupně základních škol, kteří mají pedagogickou praxi do 5 let. Cílem šetření je zjistit, zda je pracovní motivace těchto učitelů nízká a jaké jsou příčiny této demotivace.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectteaching|motivation to teach|teacher competences|stress in teaching|primary and secondary school teachersen_US
dc.subjectučitelství|motivace k vyučování|kompetence učitelů|stres v učitelství|učitelé základních a středních školcs_CZ
dc.titleFaktory ohrožení motivace k profesi pedagoga u začínajících učitelů základních a středních školcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-11
dc.description.departmentKatedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Adult Education and Personnel Managementen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId257214
dc.title.translatedFactors Undermining the Motivation to Teach of Inexperienced Primary and Secondary School Teachersen_US
dc.contributor.refereeGruber, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAndragogika a personální řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineAdult Education and Personnel Managementen_US
thesis.degree.programAdult Education and Personnel Managementen_US
thesis.degree.programAndragogika a personální řízenícs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Adult Education and Personnel Managementen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAndragogika a personální řízenícs_CZ
uk.degree-discipline.enAdult Education and Personnel Managementen_US
uk.degree-program.csAndragogika a personální řízenícs_CZ
uk.degree-program.enAdult Education and Personnel Managementen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce je identifikace faktorů ohrožující motivaci k profesi pedagoga začínajících učitelů a zaměřuje se na učitele základních a středních škol. Cílem práce je identifikovat faktory ohrožení motivace začínajících pedagogů, které mohou mít za následek jejich odklon od učitelství. Práce se zabývá vybranými aspekty učitelství, které mohou ovlivňovat motivaci začínajících učitelů k vykonávání profese pedagoga. Jmenovitě se jedná o vysoký průměrný věk učitelů, vysokou feminizaci školství, nízké finanční ohodnocení a prestiž učitelů. Následně se práce zaměřuje na již realizovaná šetření a výzkumy, které se soustředily na motivaci učitelů a studentů vysokých škol k výkonu pedagogické profese. Poté je rozpracováno téma učitelů v Itálii, Rakousku a Finsku, jejich pracovní spokojenost a provedena komparace s českými učiteli. Kvantitativní šetření je realizováno dotazníkem, který je zaměřen na pražské učitele 2. stupně základních škol, kteří mají pedagogickou praxi do 5 let. Cílem šetření je zjistit, zda je pracovní motivace těchto učitelů nízká a jaké jsou příčiny této demotivace.cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of the thesis is the identification of factors undermining the motivation to teach of novice teachers with a focus on primary and secondary school teachers. The aim of the thesis is to identify the factors undermining the motivation of inexperienced teachers that may result in their diversion from the teaching. The thesis examines selected aspects of teaching that may affect the motivation of novice teachers to pursue the teaching profession. Namely, the high average age of teachers, the high feminisation of the school system, low financial remuneration and the prestige of teachers. Subsequently, the thesis focuses on previously conducted surveys and researches that focused on the motivation of teachers and university students to pursue the teaching profession. Then, the topic of teachers in Italy, Austria and Finland, their job satisfaction and comparison with Czech teachers is elaborated. The quantitative survey is carried out by means of a questionnaire, which is aimed at Prague primary school teachers with up to 5 years of teaching experience. The aim of the survey is to find out whether the work motivation of these teachers is low and what are the reasons for this demotivation.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
thesis.grade.code4
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusN


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV